ArendBonefaas.reismee.nl

Bey bey Netherlands, hello Kenya!

En dan is het zover. Na een lange periode van voorbereiding brak dan de dag van vertrek aan. Om 5u op weg naar Schiphol waar ik in het bijzijn van m'n ouders en broers werd uitgezwaaid. Het moment dat ik eigenlijk de hele tijd voor me weg had geduwd brak aan. Wow, wat een beladen, moeilijk en (sorry voor het komende woord) rot moment. Tuurlijk was ik helemaal klaar voor vertrek en wilde ik heel graag naar Kenia, maar ooh dat afscheid nemen, wat een vreselijk moment!!

De vlucht van Amsterdam naar Nairobi, begon gelijk goed met een half uur vertraging. Gelukkig had ik niet alleen zin om naar Kenia te gaan, maar o.a. de piloot ook, want hij zorgde er uiteindelijk voor dat de aankomst in Nairobi maar 15 minuten later was dan gepland.

In Nairobi kon ik gelukkig vrij snel het visum regelen en kon ik daarna m'n bagage ophalen en zoeken naar de Domestic Terminal waar ik m'n bagage weer kon inchecken voor de vlucht naar Mombasa.

Eenmaal zelf ook ingecheckt en klaar voor de tweede vlucht, opnieuw het vliegtuig in. Werd ik eenmaal in het vliegtuig gelijk door de stewardess aangesproken. Bleek ik naast een nooduitgang te zitten, en bij een eventuele calamiteit, zou ik de nooddeur moeten openen en mensen naar buiten moeten begeleiden de vleugel op. Echt een hele geruststellende informatieve boodschap was dit stewardess! Bedankt. (..Al kijkende naar buiten zag ik in gedachten namelijk vele scenario's voorbij komen)

Na gelukkig opnieuw een probleemloze vlucht, veilig aangekomen in Mombasa, stonden Peter Ochiel (zoals afgesproken) en Bongo (vriend van Peter) me op te wachten. Na een korte rit door Mombasa, werd ik naar het huis van Peter en Nancy (Peter zijn vrouw) gebracht, waar ook Lotte (een andere vrijwilligster) me opnieuw heel hartelijk welkom heten met de woorden: Karibu! Een erg warm onthaal!

Na een korte maar warme kennismaking en rondleiding door het huis, de eerste nacht in Kenia voor de boeg. Voor de geruststelling van enkelen van jullie; ik had samen met de andere vrijwilligster een (slaap)kamer in de woning van Peter en kon ik gebruik maken van een douche (alleen koud water) en toilet. Tot vanmorgen ben ik bij het gezin Ochiel gebleven. Ik ben vanmorgen vroeg doorgereisd naar Msambweni (2,5u zuidelijker gelegen vanaf Mombasa).

Een kort overzicht van de afgelopen dagen:

Donderdag heb ik gelijk een city tour door Mombasa gemaakt met Alex, de broer van Peter. De tour duurde 4 uur, waarin ik veel belangrijke maar ookmooie plaatsen heb bezichtigd. Dit ook omdat ik vandaag naar Msambweni, de plaats waar Blessed Camp ligt ben afgereisd. Vanaf Msambweni zal ik ws. in de weekenden geregeld naar Mombasa afreizen, dus enige kennis van deze kustplaats is wel van nodig.

Al is het alleen maar om het openbaar vervoer hier enigszins te begrijpen. De meest gebruikte zal worden; de matatu (een taxi busje voor ongeveer 12 personen). Deze taxibusjes worden uiteraard bestuurd door een chauffeur, maar ook door een soort ‘steward' die veelal half uit de matatu hangt en de bestemming roept naar omstanders. Een bijzondere ervaring. Ook het uitstappen is bijzonder want als je wilt uitstappen klop je tegen de zijkant/ dak van de matatu en de matatu stop op de eerst volgende plaats. Niets staat aangegeven met straatnaamborden o.i.d. maar men werkt hier met referentiepunten. De wegen verkeren in zeer matige conditie, en hier geld om niet te vergeten; het recht van de sterkste. Een informatieve maar ook zeker bijzondere dag/ tour met veel ervaringen. Zo stond er ‘s avonds nog een bijzondere ervaring te wachten; de maaltijd. Heerlijke stampot met worteltjes. Wie had dat gedacht.. ;)

Vrijdag heb ik samen met de andere vrijwilligers (die werkzaam zijn op de diverse projecten in Mombasa), een tour gemaakt naar de sloppenwijk Bangladesh van Mombasa. Een wijk waarin 15000 inwoners wonen, in met in vergelijking met Nederland, natuurlijk slechte omstandigheden. In vergelijking met Mombasa waren de beelden die ik zag in de sloppenwijk, te vergelijken met veel situaties die zich in Mombasa stad zelf ook voordoen.

Tijdens de tour hebben we diverse schooltjes bekeken en gesproken met leraren. Het is lastig om uit te leggen, maar een schoolgebouw van ijzeren golfplaten dat met plastic bij elkaar gehouden word, waarin minimaal 326 leerlingen onderwijs krijgen in grote groepen in daar en tegen kleine klaslokalen, is indrukwekkend. Een school die daarnaast maar de beschikking heeft over maar 9 leraren.

Zaterdag stond een stranddag gepland. Heerlijk ontspannen samen met de andere vrijwilligsters op het strand van Nyali. Na alle indrukken even heerlijk relaxen. Daarbij me ook weer voorbereidenop m'n vertrek uit het gastgezin Ochiel. Vandaag ben ik zoals gezegd vertrokken naar Msambweni. Hier verblijf ik bij een gastgezin op 10 minuten lopen van Blessed Camp.Een guesthouse waarbij ik nu in echte Swahillische omstandigheden woon.Na 1 dag al een fantastische ervaring!

Vanmorgen voor zover ik dat kon, al geassisteerd bij de Sunday Class op Blessed Camp. Voor volgende week afgesproken dat ik de kids (echt prachtig zijn ze, op alle fronten!) een lied (psalm o.i.d.) zal aanleren. Ideeën zijn welkom!

Eind van de middag kon ik relaxen tijdens een mooie wandeling door de community. Vanavond m'n gastgezin verrast met heerlijke Nederlandse lekkernijen die ik voor ze had meegenomen. Wat waren ze verrast en blij!

Morgen start ik op het project en zullen de werkzaamheden voor mij langzaam aan beginnen. Ben erg benieuwd. Waarschijnlijk jullie ook allemaal?!

Ik hou jullie op de hoogte!!!

Voor nu eerst:

Kwa Heri/ Tot ziens!!

Reacties

Reacties

Elselien

Heel leuk om je eerste indrukken te lezen! Hilarisch die matatu's!! Volgens mij ben je nu al helemaal op je plek daar, heeeel veeel succes morgen als je begint op blessed camp.

Kor Post

Bedankt voor je eerste reisverslag

Een voorzet : Leer ze :

Jesus is de goede herder, jezus hij is overal
" " , brengt mij veilig naar de stal
Als je 's avonds niet kunt slapen, en je bang in don ker bent, denk dan aan de goede herder , hij vergeet zijn schaapjes niet.

En dan begin je weer van voren af aan totdat ze alles in hun taal meezingen !

Google maar voor een vertaling van hun taal

In Christus verbonden

Kor Post

Sineke

Hee Arend,

Gaaf om je eerste ervaringen te lezen. Wat een indrukken zal je inderdaad deze eerste dagen opdoen.

Succes morgen bij je werkzaamheden. Ben benieuwd naar het vervolg van je verhalen.

En qua lied als Jezus is de goede herder niet kan kun je ook lees je bijbel, bid elke dag doen. Die kan je mooi met handen en voeten uitleggen ;).

Gr Sineke

Rian

Hey Arend,

Leuk om je verhaal te lezen! Fijn dat de vlucht en regelen van visum goed is gegaan. Prettig ook dat verhaal van de stewardess :)
Wat snel dat je nu al bij Blessed Camp ben. Is het tot nu toe wat je van te voren ervan had voorgesteld? Zijn er ook andere vrijwilligers op Blessed Camp? Ben heel benieuwd naar je verhalen / ervaringen in Blessed Camp. Raar idee dat ik straks ook naar Kenia ga, en extra leuk om dan je verhalen te lezen!!

Groetjes
Rian

Marco

Hoi Arend, Mooi eerste verslag en leuk om te lezen. Een heel andere wereld waarin je ineens terecht komt... En dat op slechts een 'paar uur' vliegen vanaf Nederland. Veel succes met de start van het eigenlijke werk!

Grianne

Ha die Arend,
Dacht zal nog even m'n mail checken voordat ik daadwerkelijk ga slapen (nadat ik het weekend late diensten heb gedraaid)
Fijn om iets van je te horen, dat je opzich een goede vlucht hebt gehad.... met bemoedigende woorden ;-) en dat je warm onthaald bent!!!
Wat kun je al veel indrukken opdoen in die eerste paar dagen, en er zullen vast en zeker nog vele volgen.... Heel erg veel succes morgen, wanneer het 'echte'werk van start zal gaan.
Kwa idee voor een lied wat je de kinderen kunt leren sluit ik me aan bij Sineke lees je bijbel bid elke dag is een mooi lied waarbij je gebaren kunt maken, waardoor ze het misschien makkelijker begrijpen. Succes met alles wat er op je pad komt!!!

Groetjes Grianne

Esmeralde

Hey Arend

goed om te lezen dat je veilig bent aangekomen.
Heel veel succes met al het werk wat je daar gaat doen. Zo te lezen ga je het daar de komende tijd wel naar je zin krijgen.

Groetjes Esmeralde

gea

tja jij wil toch iets goeds voor de mensen doen en daar
kan ook bij horen een nooddeur open doen.
haha
maar groetjes van ons allemaal
en zet hem op

Alie Dubois

Het is een mooi verslag van wat je allemaal al hebt meegemaakt, we wensen je een hele goede tijd toe en fijn dat je reis goed verlopen is!!
We leven met je mee op afstand en zijn benieuwd naar je volgende verslag. Heel veel succes daar!

Ria Klein

Ja, Arend; partir cést mourir un peu. Die ervaring heb jij opgedaan! Maar ook: wie verre reizen maakt kan veel verhalen. Fijn dat alles zo goed is gegaan. Heel veel sterkte bij je werk dat vandaag is begonnen en Gods zegen inde eerste plaats! Ik sluit mij graag aan bij de suggestie voor de kids van Kor Post. Prima!Twee talen a.u.b. en stuur ons in hun taal dan kunnen wij als jij terug komt( voorgoed of voorlopig) dat met elkaar zingen in de kerk( wijs bekend!)
Hartelijke groeten Ria en Bart Klein

Jantina

Hey Arend,

Tjonge, daar zit je dan in Afrika! Geweldig zo al die ervaringen van je te lezen. Ik denk dat je (nu al) op je plek zit daar!
Succes verder en ik blijf je volgen!

Groetjes
Jantina

Roelien

Hee arend..
Volgens mij ga jij het daar helemaal geweldig vinden, volgens mij vind je dat nu al.. :)
Fijn dat de reis goed is verlopen..
Die stewardess die zag gewoon dat je goed bent in organiseren en dingen regelen enzo..;)
Ik denk dat je m'n sms niet meer hebt gehad,,was namelijk beetje laat..
Ben benieuwd naar je volgende verhaal..

Anne-griet

Jambo Arend!

Fijn om te lezen dat je reis goed is verlopen.
Ook leuk om te lezen wat je tot nu toe uitgespookt hebt daar in Kenia.
Hopelijk is je eerste werkdag goed gegaan en je goed bevallen? Succes de komende dagen met alle nieuwe indrukken die je op doet.
Wat een leuk lied betreft om de kinderen te leren, is 'Lees je bijbel, bid elke dag' inderdaad een leuk liedje om ze te leren. Behalve in het Nederlands kun je die ook nog in het Engels zingen natuurlijk. En met de gebaren erbij is het helemaal een feest voor ze om het te leren zingen. Mocht je de tekst willen hebben (zowel Nederlands als Engels) en/of bladmuziek, je hebt mijn emailadres.
Heel veel succes met alles wat je onderneemt! Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen.

Groetjes Anne-griet

Tante Jannie

Hoi Arend,

Fijn dat je goed aan gekomen bent,en dat je vlucht goed ging.
Vast spannend al die eerste indrukken.
Geniet ervan,we zien uit naar je volgende reactie
Groetjes Tante Jannie.

Wienand

Hee Arend,

Fantastisch om je belevenissen te lezen. Lijkt me erg mooi en indrukwekkend om dit werk onder deze omstandigheden te mogen doen. Ik heb er alle vertrouwen in dat je daar veel zal betekenen voor de mensen die daar wonen.

Veel plezier, wijsheid en Gods zegen gewenst!

Wienand

Bea van Dijk

Dag Arend,
Boeiend om je verhalen te lezen want ik hoop over 3 weken naar Blessed Camp te gaan om te assisteren bij de naailessen. Ik blijf dus met grote interesse je verhalen volgen.
Bea van Dijk

Bea van Dijk

Oh ja, ik heb een CD met Swahili-kinderliedjes (en de vertaling). Er is dacht ik geen elektriciteit in BC. Zal ik een CD speler met grote batterijen meenemen?

Janette

Hoi Arend
Je geniet met volle teugen lees ik, wat een belevenissen allemaal. Veel plezier

Dennis

Hoi broer leuk dat het zo goed gaat in kenia.
je hebt wel hart voor kinderen, je hebt mij ook fietsen geleerd. groetjes

Ria Klein

Hallo Arend,
Hoe gaat het nu met jou?
Ik heb de laatste week niks meer ontvangen;komt misschien omdat wij een storing hadden op Internet.
Wil wel graag weer contact.
Sterkte bij je mooie werk en pas goed op voor je gezondheid. Denk aan je voet. Er kan in zo'n land waar veel niet zo hygienisch is zo maar wat gebeuren.
Ik denk wat sneller dan bij ons; omdat wij water in overvloed hebben. Soms wel eeens wat te veel., Tenminste hemelwater.
Dat valt nu ( maandag 16 april) wel mee maar het is wel koud(fris) bij ons. Bij jou heel wat warmer.
Ook niet altijd zo fijn! Werkt de ventilator goed? Hartelijke groeten Ria Klein

Ria Klein

Hallo Arend,
Ik ben het contact met jou kwijt.
Ik denk door een storing van onze kant.
Kun je me weer verbinden met het laatste verhaal van jou? Was dat misschien van 22 april?
Hoe gaat het nu? Went alles al een beetje?
Mis je de luxe van Nederland steeds minder?
Of valt dat tegen? Hoe is het met de warmte?
Het is hier nog steeds aan de frisse kant.
We verlangen naar temperaturen van 20 graden
maar moeten daarop nog even wachten volgens
de weerman. En bij jou 40 graden? Is ook niet alles.
Heel veel sterkte bij je werk.
Hartelijke groeten Ria Klein

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood