ArendBonefaas.reismee.nl

End of the story..

Hallo allemaal!

Na 3 maanden is (met sterk wisselende gevoelens) nu bijna de tijd gekomen om weer terug te

keren naar Nederland...

Voordat ik daar verder op inga, eerst een (laatste) update vanuit Kenia!!

Ik kan en mag nog altijd zeggen: Niko salama!!!

Afgelopen weken waren bijzonder, maar vooral gezellig!

...Een korte samenvatting, want het is gewoonweg opnieuw teveel om hier allemaal te beschrijven...

...Zo had ik vorige week mijn gastgezin(en) uitgenodigd voor een borrel.

Voor mijn broertjes Alvin en Aaron was het gelijk ook de mogelijkheid om voor het eerst in hun leven in een zwembad te zwemmen. Nouja, zwemmen...?!

Met zwembandjes om de armen en buik, heb ik ze enige zweminstructies mogen bijbrengen en heb ik daarbij vooral heel veel lol en plezier gehad met deze geweldige kanjers!!

En of een borrel alleen nog niet genoeg was, heb ik een dag later een heerlijk diner gekookt voor m'n familie.

De pret begon al met de voorbereidingen in de keuken, waarbij ik m'n zus Mercy, m'n (Nederlandse) kookwijze liet zien.

Een kook(werk)wijze die in elk opzicht verschilt met de echte Keniaanse werkwijze van haar.

Van te voren moest ik mijn camera aan haar afstaan, een prachtig Keniaans kanga omdoen en werd met een nauwlettend oog vervolgens elke fase vastgelegd en uiteraard geproefd...

Afgelopen zondag was speciaal. 's Ochtends/ s'middags ben ik naar de kerk geweest.

Hier is het gebruikelijk om de afkondigingen zelf af te kondigen. Iedereen die een begroeting, mededeling of iets dergelijks heeft, kan dit zelf voordragen.

Aangezien ik mezelf 2 maanden geleden heb geïntroduceerd binnen deze kerk, vond ik het netjes om, nu mijn afscheid nadert, dit ook mee te delen..

Na mijn korte speech, begonnen de aanwezigen spontaan: ‘We love you in de name of God, we send you in the name of God', te zingen...

Wow, iets wat mij stil maar ook emotioneel maakte...

Prachtig!!! Thanks God en thanks everybody..!!

Na een ontspannen middag, heb ik mijn ouders, zus en broertjes ‘s avonds verrast met enkele persoonlijke geschenken.

Een van de geschenken was een prachtige familiefoto. Een foto, waar ik de zaterdag ervoor, iets langer op heb moeten wachten dan afgesproken (de ontwikkeling ervan liep iets vertraging op werd er mij medegedeeld, of... zou het gewoon gelegen hebben aan de Keniaanse werkwijze..??).

Ach het maakte uiteindelijk ook niets uit, ik had de tijd.., en het resultaat beloonde zeker het langere wachten..

Een super mooi geschenk en tegelijk een (prachtige) herinnering voor mijn geweldige familie in tijden dat ze me straks (zeker zullen) gaan missen...

Afgelopen week stond (het project) veel in het teken van de wondverzorging/ medical.

In mijn vorige weblog verhalen had ik enkele casuïstieken beschreven.

Wat ik super gaaf vind om te zien, is dat in de periode dat ik hier mag zijn, ik al de wonden zie verbeteren.

Ik zie mensen opknappen!

Bij mensen die door hun verschrikkelijke wond psychisch ook in een negatief spiraal terecht waren gekomen, zie ik nu een glimlach op hun gezicht verschijnen en genezen de wonden voorspoedig.

Bij de kinderen die eerst hardhandig werden aangepakt bij de wondbehandeling, zie ik nu een hoop liefde.

Bij de verpleegkundige zie ik uitbreiding van haar kennis omtrent de te gebruiken materialen en een efficiëntere werkwijze bij de wondbehandeling(en)

Bij de kinderen en hun ouders zie ik (o.a. door het introduceren van de jigger folder) meer aandacht voor het jigger probleem waar ze mee kamp(t)en...

Kortom: ik zie een grote vooruitgang bij mensen persoonlijk als ook organisatorisch!

Prachtig om te zien!

Buiten de medical om, zie ik de kids op school ook veranderen.

Waren ze eerst erg op hunzelf en soms zelfs (in mijn ogen) ‘agressief', zie ik ze nu door diverse spellen, materialen en het spellenboek aangereikt te hebben, o.a. teamspellen uitvoeren.

Zie ik ze vol op van elkaar genieten en zijn de breaks die ze hebben tussen de lessen door (eigenlijk) te kort voor ze geworden...

En zo kan ik nog wel even doorgaan met veranderingen die ik heb mogen zien plaatsvinden...

Maar nogmaals, het is teveel om hier allemaal te beschrijven...

En aangezien de tijd voor mij hier in Kenia nu begint te dringen...

Tja... 3 maanden...

...Toen ik ervoor stond dacht ik; wow, dat is een lange periode.

...Eenmaal in Kenia, zijn ze werkelijk (te snel) voorbij gevlogen...

3 maanden; Swahilli/ Engels spreken, deel hebben mogen uitmaken van 2 (eigenlijk 3) fantastische Keniaanse gezinnen, geweldige mensen hebben mogen leren kennen en spreken, Ugali en overheerlijke chapatti met bonen mogen eten, in Blessed Camp jiggers mogen verwijderen en de andere medische zorg mogen ondersteunen en waar mogelijk hebben kunnen upgraden, ondersteuning mogen geven bij het onderwijs aan de kinderen van Blessed Camp, tijdens de break heerlijk met ze mogen spelen, op de Sunday Class songs mogen aanleren, thuis..., en..., ......, ..., ......

Eén ding staat vast; ik ben ontzettend dankbaar dat ik ze heb mogen meemaken!!!

Ze zijn nu bijna voorbij..

Nu is het maandag en upload ik voor de laatste keer vanuit Kenia een verhaal op m'n weblog...

Morgen (dinsdag) zal een speciale en dubbele dag worden...

Ik zal voor de laatste keer naar Blessed Camp gaan, afscheid nemen van iedereen daar en tegelijk zal ik ook mijn verjaardag (op Keniaanse wijze gaan) vieren...

Woensdag zal ik mijn koffer in gaan pakken en me dan toch echt klaar moeten maken voor vertrek...

Iets waar ikzelf, maar ook mijn lieve ouders, zus en broertjes nog steeds niet aan willen denken...!!!

Woensdag in de namiddag zal ik naar Mombasa afreizen, om er 's nachts (donderdagochtend) de deur opnieuw uit te gaan.

Mijn vlucht vertrekt om 5.30u en als alles volgens plan verloopt kom ik‘s middags om 16u (Nl tijd) in Nederland aan..

Kijk ik er naar uit?? Ja, .. maar met een hele grote MAAR.. (..die moeilijk uit te leggen is..)

Want ik ben van Kenia gaan houden...

Het is een prachtig land en ik heb een fantastische tijd gehad.

Nogmaals ik ben er ontzettend dankbaar voor dat ik dit heb mogen meemaken en had het voor geen goud willen missen!!!

Maar misschien is het niet eens zozeer het land Kenia waar ik van ben gaan houden, maar meer de geweldige mensen die ik heb mogen ontmoeten en leren kennen...

Afgelopen week kreeg ik van velen het volgende te horen; ‘je mag niet gaan, je bent één van ons!'

En zo voelde de afgelopen periode voor mij ook!!

Ik was geen vrijwilliger die met enige afstand benaderd werd of ergens bij werd betrokken...

Nee, ik was een gezinslid van meerdere gezinnen, zoon van prachtige ouders, broer van een geweldige zus en fantastische broertjes, een collega van fijne mede collega's, inwoner van een geweldig dorp met super inwoners, en, ....

Ik voelde me geen buitenstaander maar ik voelde me inderdaad één van hen!!!

En ik weet (wanneer ik vertrek): zij zullen mij ontzettend missen, maar ik ga hen ook ontzettend missen!!!!!

Ik kreeg laatst een mail met prachtige afsluitende woorden; afscheid nemen.., het is geen afscheid nemen, maar het is terug geven, hetgeen waaraan ik 12 weken heb mogen deelnemen...

Inderdaad, zo is het. Ik hoop dat deze gedachte me straks ook zal helpen...

Wat mij (en velen hier in Kenia) zeker ook zal helpen zijn de woorden: ...I come back!!! :) When?

I don't know, but..., I will be come back!!!

Aan iedereen in Nederland, ik zie jullie snel...

To my family in Kenya: Nakupenda!!! Nitakuona baadaye!!!

Reacties

Reacties

Esmeralde

Hey Arend

Ik heb de afgelopen maanden genoten van je prachtige verhalen. Wat heb je daar een mooi werk mogen doen en wat is het fantastisch om te lezen dat je zoveel positieve veranderingen ziet!!
Fijne verjaardag morgen en succes met de aller laatste dingen. Ik wens je een goede reis terug.

Groetjes

aly karsijns

sterkte hoor de komende dagen wanneer je "voorlopig" afscheid zal moeten nemen, Gods zegen voor jou en je Keniaanse familie en vrienden toegebeden

Fenje

...en dan ook nog morgen jarig wezen. Alvast gefeliciteerd!
Wel fijn om te zien dat er resultaten zijn van je verblijf daar! Ik heb je verhalen elke keer gelezen en ze waren grappig, ontroerend en geeft stof tot nadenken. Je kan heel goed verwoorden wat er in je omgaat. Ik kreeg soms het gevoel dat ik over je schouder aan het mee kijken was.
Ik wens je veel kracht voor het naderende (tijdelijke?) afscheid.
Groetjes!

Jan Haveman

Moi Arend
Wat mooi te lezen dat je na drie maand werken al zoveel resultaat mag zien!
Bijzondere verjaardag morgen en daarna een goede reis naar ons koude kikkerlandje

gea

wat weer een verhaal en kan me begrijpen dat je hoofd net een 8baan is wilt je familie daar niet achter laten en toch je familie hier ook wel graag weer zien, maar ik dat je vast je familie daar nog eens weer gaat zien.
probeer er morgen toch nog een beetje een mooie dag van te maken, want ja als er iemand een mooie verjaardag verdiend ben jij dat wel
en veel sterkte bij het afscheid nemen en oja ga nu niet weer naast de nooddeur zitten in het vliegtuig

en veel groetjes van ons hier en tot gauw

gea

ben ik weer kijk straks niet raar op als je thuis komt want ik heb nu een konijn die ik aan een riempje uit laat
ja kun van haar verwachten zal jij nu wel denken, maar het is echt waar

groetjes

Jan en Ellen Kolk

Van harte gefeliciteerd Arend met je verjaardag!
Een hele fijne en aparte verjaardag gewenst, die je nooit meer op deze manier zal ervaren...
Gods zegen gewenst voor elke dag die komt.
Goede reis naar huis en laat je lekker verwennen in het noorden, zij hebben er zin in!!
Dikke kus ons

Marco

Hoi Arend, mooi dat je zoveel vooruitgang hebt bereikt. En dat in drie maand tijd. Hopelijk houden ze vast wat ze van je geleerd hebben. Dat zal straks wel weer even wennen zijn in Nederland. In veel opzichten. Goede reis en maak er morgen een mooi verjaardag- en afscheidsfeest van!

Bram en Marja den Uyl

Indrukwekkend Arend....
Sterkte met afscheid nemen, behouden thuiskomst gewenst en ....wat zullen we je mooie verhalen ( zo opbouwend...ook voor de mensen hier) missen!
Gods zegen toegebeden,
liefs ons

Margreet

Fijne verjaardag morgen en een hele goeie reis terug!
sterkte met afscheid nemen!!

Grianne

Wauw wat weer een indrukwekkend verhaal, je weet het mooi en goed over te brengen!! Heb de afgelopen periode genoten van je reisverhalen!!!
Morgen ben je jarig, alvast Gefeliciteerd, bijzonder dat je dat nu ook een keer op Keniaanse wijze mag vieren, daarbij stil mag staan!! Arend een goede reis terug, en ach zoals Marco Borsato dan zingt: Afscheid nemen bestaat niet, ik ga wel weg maar verlaat je niet..... (zo is het toch? je blijft achter in hun hart en zij in die van jou) Sterkte en succes met alles, de laatste dagen, uren......
enne eerlijk gezegd, verbaasd me niets dat je zegt, dat je nog eens terug gaat/ wilt.....

Peter

Hey broer,

Het is echt geweldig om te lezen/horen wat je allemaal hebt gedaan en bereikt de afgelopen maanden! Mooi om te zien hoe een klein beetje liefde voor je medemens de wereld kan veranderen.

Geniet van je verjaardag morgen en we spreken elkaar morgenavond nog wel even;)

Een dikke knuffel Peter
Ps. Op Schiphol wachten we met smart op je en vieren we zondag je verjaardag op de Hollandse manier nogmaals!

Jannie Schimmel

Hoi Arend,

Wat een mooie verhalen weer,we hebben ervan genoten!
Gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag.
Sterkte met het afscheid en een goede terug reis.
Gods zegen!
Groetjes Oom Herman en Tante Jannie.

Judith Boddeus

Hé Arend,

Wat een mooie verhalen heb je geschreven!
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en succes met het afscheid. Een goede terugreis.

Groeten! Judith

Bea

Amen

marjanne en arend-jan( buren)

Allereerst willen we je bedanken voor de mooie up-dates, we hebben er van genoten en wat is de tijd dan weer gauw om.
Tijd om weer naar huis te gaan en daar een beetje thuis achter te laten.
Het zal moeilijk afscheid nemen zijn na zo hecht met die mensen te zijn geweest.
Maar weet dat je daar iets achterlaat, waar ze wat aan hebben en dat deze drie maanden heel zinvol zijn geweest.
En zowel jij als ook de achterblijvers kunnen een hele poos teren op een hoofd vol goede herinneringen.
Woensdag een goede vlucht naar huis!
We zien je gauw

marjanne

Wycher en Willy

Weer met plezier je verhalen gelezen, we wensen jou een fijne verjaardag en een goede terugreis.

groetjes !!

Gertjan Cramer

Ha Arend,

Schitterend verhaal weer. Sterkte met afscheid nemen.
Hoop dat je een goede "Keniaanse" verjaardag mag hebben. Goede terugvlucht en tot ziens.

Lies en Arjen en oma

Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Een blijde dag gewenst en onder de zegen van de God een rijk nieuw jaar . sterkte met afscheid nemen en een voorspoedige terugreis gewenst. groetjes . Arjen. Lies en oma..

Anne-griet

Hey Arend,

Wat geweldig om te lezen dat je inspanningen van de afgelopen drie maanden goede resultaten heeft opgeleverd. Met je werk, vriendelijkheid en liefde laat je een onuitwisbare indruk achter, de mensen zullen je niet vergeten en jij hen ook niet!

Gefeliciteerd met je verjaardag. Ondanks de tegenstrijdige emoties die je zal beleven vandaag, hoop ik dat je ervan geniet.

Bedankt dat je ons als achterblijvers op de hoogte hebt gehouden met je inspirerende verhalen. Ik heb ervan genoten. Sterkte met het afscheid nemen en een goede reis terug naar Nederland.

Groetjes Anne-griet

Martin

Hey Arend,
Wat een mooie verhalen wat je allemaal hebt gedaan
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag
een hele goeie reis terug! naar Nederland toe gewenst

groetjes Martin

sieger

hoi arend,

van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

wat gaat de tijd toch snel voorbij!!
ik weet nog dat we het over de voorbereidingen hadden, en als ik al je verhalen lees denk ik dat het niet de laatste keer is geweest dat je weggaat.

een hele goede reis terug en bedankt voor alle mooie verhalen
gr sieger

Suzanne

Beste Arend,

12 weken heb ik trouw jouw blogs gelezen. Met mooie woorden sluit jij je blog af. Inderdaad het gevoel van ik ga de mensen missen komt mij zo bekend voor. Ik ben zelf veel betrokken bij doingoood. En ben vorig jaar 5 weken in Kenia geweest. Kenia blijft voor altijd in je hart.

Fijne verjaardag en goede terug reis.
Safari Salama

Josine

Hallo Arend!
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Vast heel bijzonder om het daar te vieren. Ik heb met veel interesse, plezier en bewondering je verhalen gelezen. Kan me voorstellen dat je met gemengde gevoelens weg gaat. Maar je laat iets waardevols achter. Kennisoverdracht die daar het verschil maken in de gezondheidszorg. Een beter kado kun je niet achterlaten denk ik. Ik wens je een goede reis naar het helaas nog steeds koude Nederland.
Groeten, Josine

willemiengoeree@ziggo.nl

Fijn om je belevenissen te kunnen volgen in een andere cultuur, met andere gewoonten.
Je zou willen dat deze mensen ook meer welvaart krijgen,
je beseft dan dat wij het wel erg goed hebben.
Nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Jantina

Hey Arend,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
Wauw, die drie maanden zijn echt voorbij gevlogen zeg! En wat heb je genoten aan je verhalen te lezen. Het is een dubbel gevoel, afscheid nemen en weer je familie en vrienden zien...
Heel veel succes met de terugvlucht, en dat je maar weer heelhuids weer in NL aan mag komen.

Groetjes
Jantina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood