ArendBonefaas.reismee.nl

Together we can make the different!

Hallo allemaal!!

Allereerst allen dank voor de reacties die jullie mij (via welke weg ook) hebben gegeven.

Het doet me goed te weten dat jullie op afstand met me meeleven en mijn verhalen en belevenissen met enthousiasme (blijven) volgen en me door jullie reactie ook steun geven...

Hierbij weer een update van deze week. Opnieuw een week van uitersten.

Leuke en minder leuke dingen heb ik meegemaakt en mogen zien...

Laat ik jullie eerst op de hoogte brengen van het leuke nieuws!

Dat was o.a. vorige week zaterdag.

Een dag die voor mij vroeger begon dan de meeste alhier (hoewel ik over het algemeen altijd tussen 5 en 6u 's ochtends wakker word, door enkele gezinsleden die hun dagelijkse leven dan proberen op te starten).

Vorige week zaterdag stond een trip gepland naar Wasini.

Een prachtig eiland, waarbij ik in de buurt de Big Five (die ik twee weken geleden al had gezien) heb kunnen uitbreiden met opnieuw een prachtig maar nu heel vriendelijk dier; .. de dolfijn!

Niet één, maar een hele groep die meters met ons meezwommen..

En ik kan jullie zeggen: het is fantastisch om deze dieren ook gezien te hebben in hun eigen vrije omgeving! :)

Het vervolg van de trip bestond uit een mooie wandeling door koraaltuinen en een sessie snorkelen boven het prachtig koraal tussen vele mooie gekleurde visjes.

Wie had dat gedacht; .. iemand die in Nederland nooit vis at, hier in Kenia vis is gaan eten en dan ook nog eens gaat zwemmen tussen deze schepseltjes.. Prachtig!!!

Vorige week zondag heb ik sinds lange tijd weer een bezoek gebracht aan de kerk in Blessed Camp. (M'n huidige gastgezin gaat namelijk naar een andere kerk).

Dat betekende voor mij dus opnieuw de mensen ontmoeten maar gelijktijdig ook afscheid nemen van deze kerkgangers...

Maar voordat dat zover was, heb ik eerst genoten van opnieuw een warm onthaal door de ouderen en het persoonlijk welkom heten door de kids van de Sunday class (Na min. 4wk. Wisten ze bijna allemaal mijn naam nog..).

Voor deze laatste keer had ik nog één wens en een belofte die ik moest vervullen.

De kids de song ‘Who is the King of de jungle' aanleren en deze vastleggen op video.

Bij deze: het is gelukt en de video wacht op je ;)

Vorige week stond bij jullie waarschijnlijk in het teken van voetbal...

Hier thuis was het helaas niet mogelijk om de wedstrijden te volgen..

Nouja, misschien ook maar beter ook, want dat was voor Janneke (andere vrijwilligster) en Allan (m'n 3e vader hier :)) een goede reden om naar een lokaal voetbalcafé te gaan.

..En wat gaaf was: minstens 60 Kenianen (die net als ons op de smalle bankjes in een ruimte, niet groter dan mijn woon- eetkamer thuis, naar een kleine televisie zaten te kijken) leefden erg met ons mee..

Iedere keer als Nederland aan set was, zaten ze op het randje van de stoel en werd het muisstil..

Wow wat een meeleven..

..of kwam het misschien door de enige naam die ze konden noemen, namelijk: van Parsie (Persie ;))

Vorige week had naast heel veel mooie momenten, helaas ook iedere dag een minder leuk moment.

Een moment dat mij iedere dag opnieuw door merg een been ging..

Een moment dat mij telkens deed denken aan een spreuk die ik een keer las op een t-shirt van een Keniaan;

..Together we can make the different!!..

..Het begon op de maandag, toen tijdens de medical een oudere vrouw (naar wat later in de week de oma bleek te zijn) en een mannelijk persoon (relatie met de kinderen, mij nog altijd onbekend) kwam aanlopen met een meisje van hooguit 4 jaar en een jongetje van hooguit 3 jaar oud.

Wanneer je o.a. naar het meisje keek, kon je in één blik zien dat het niet goed met haar ging. Vermoeid, ondervoed, vlekken op haar armen en benen etc..

(..Logisch ook wel als je hoort dat ze alleen ugali en mangosap te eten krijgt..)

Bij navraag bleek het te gaan om twee kinderen waar elders enige tijd geleden jiggers waren verwijderd aan zowel de handen als de voeten.

Een vervolg check of follow up van de wondjes was om onverklaarbare reden niet uitgevoerd, met als gevolg dat bij beide kids, bijna alle vingers en tenen fors ontstoken hadden.

Ik heb veel gezien maar om dit bij de kinders te zien was zelfs voor mij shocking!!!

Helemaal toen ik zag hoe de wondverzorging plaatsvond.

De meegekomen mannelijke persoon ging achter één van de kinderen staan en onder harde toesprekende woorden en enkele malen een harde tik op het kleine hoofdje van de kleine werden de beide voetjes en handen in een teiltje water met peroxide (bijtende maar alle bacteriën dodende oplossing) gestopt.

Door 3 personen moest het inmiddels luid kermende kind in bedwang worden gehouden...

En of dat nog niet genoeg was, raapte oma een stok van de grond en begon ook nog eens onder streng toesprekende woorden het kleinkind tegen de benen aan te slaan...

..Ik kon weinig van de hele conversatie verstaan, maar non-verbaal werd er in mijn beleving overduidelijk kenbaar gemaakt dat de beide kinders om de beurd moesten luisteren en meewerken...

Wat hartverscheurend was, was toen ik achter één van de kinders zat om enige troost te geven, ze in de worsteling met de andere 3 personen, tussen de vele tranen; Mzungu (blanke) riep!!

In haar stem één en al wanhoop hoorbaar..

Het ging me door merg en been..!!

Nu heb ik voor mijzelf om diverse redenen altijd een kinderafdeling of kinder-IC afgehouden.

Ik kreeg de dag erop te horen dat ik de wondverzorging kon doen bij de reguliere mensen, maar ook:

... bij deze kinders!!

... En dat na deze strijd te hebben gezien...

..Together we can make the different!!..

Met een Nederlandse aanpak, liefde en empathie heb ik geprobeerd de kinderen rustig te houden, hun vertrouwen te winnen en ze waar mogelijk zelf de behandeling te laten uitvoeren.

En het leek te werken want het werd gelukkig een minder grote strijd dan waar ikzelf getuige van was geweest..

Wat geweldig was om te mogen zien in de loop van de week was dat, , telkens als ik met de kids bezig was, ‘oma' en inmiddels een ander vrouwelijk persoon, ook rustig bij de kleine kids ging zitten en ze probeerden te troosten tijdens de zeer vervelende behandeling.

Geen stok..

Geen geschreeuw..

En een minder grote strijd..

Together we can make the different!! :)

Yes, we can!!!

Hmm, m'n dagen beginnen hier nu echt te tellen..

Over 10 dagen moet ik Kenia helaas achter me gaan laten..

Voor Alvin en Aaron heb ik een afstreep kalander gemaakt om ze de mogelijkheid te geven naar het naderende afscheid toe te leven.

‘Huh, Arend; ‘waarom is dit?' word er aan mij gevraagd.

Nou leg ik uit; ‘op de laatste dag van deze kalender ga ik weer terug naar Nederland'...

...Het werd stil.....

...Het bleef stil.....

De volgende ochtend kwam ik beneden..

M'n twee broers zaten op de bank..

Ze zaten beiden met de gemaakte kalender in de hand..

‘Arend.., kom..'

Ik liep naar ze toe en vroeg wat er was..

‘Arend, als jij weg gaat.., dan gaan we je ontzettend missen!!'

..Na deze woorden vlogen ze beiden omhoog en wisten niet hoe snel ze me om de hals moesten vliegen..

En ik...??;

Het huilen stond me nader dan het lachen...

Alvin en Aaron, en iedereen(!!!), ik ga jullie ook heel erg missen!!!

Groetjes Arend

Reacties

Reacties

Peter

Wat weer een mooi geschreven verhaal, ik ben er gewoon sprakeloos van!

sieger en martine

hey arend,
wederom een heel erg mooi geschreven verhaal.
wij genieten van al je verhalen en belevenissen en zo te lezen jij ook!!
en we zijn erg benieud naar het filmpje

het gaat je goed
sieger en martine

Moniek Bouwhuis

Arend, geniet van je laatste dagen.
Veel succes en sterkte met het nemen van afscheid en alvast een goede reis gewenst.

Groeten Moniek

Anita

Hey Arend,

Vreselijk om te lezen hoe het daar gaat met die zielige kinderen pff.
Mooi dat jullie laten zien dat het ook heel anders kan!
Geniet nog van je laatste dagen en dan zien we je wel weer verschijnen.

Groet je verre buren.

aly karsijns

ik ben er stil van, wat fijn dat je nog voor die beide kindjes kunt zorgen, hopelijk gaat het heel goed met ze voordat jij weer terug moet en andere mensen het over gaan nemen. ja natuurlijk doe je veeeeel meer goeds maar ik heb iets met kids, zo wie zo met mensen die niet voor zichzelf op kunnen komen en dus greep me dit vooral aan. Sterkte de komende dagen als je steeds een beetje meer afscheid moet nemen.

gea

hoi daar
als eerst een leuk nieuwtje hier weg
marga en dennis zijn even op en neer naar de laatste voetbal wedstrijd van nederland geweest
dennis had een reisje er naar gewonnen bij radio 538
maar het heeft niets mogen bij dragen want ze liggen er wel uit

maar ik neem toch ook wel mijn petje af voor jou, want als ik dat had gezien met die kindjes had ik het op een rennen gezet, bah voelen ze zich al zo rot en dan moet er ook nog een stok bij komen
wat heb ik gescholden toen die vrouw onze bloom met een stok wou slaan toen die voor thuis onder de boom lag te slapen, maar goed jij hebt het daar het met zachte stem kunnen veranderen
maar geniet van de laatste dagen en sterkte bij her afschijd nemen daar

groetjes van ons allemaaaaal hier

Grianne

wat weer een belevenissen, ben d'r stil van...
Heb d'r even geen woorden voor.....
Geniet nog van je laatste dagen in Kenia, heb een goede en veilige terug reis!!

Marco & Klaasje

Hoi Arend, opnieuw boeiend geschreven! Vind je het niet erg vervelend dat je weer terug moet, terwijl er nog zoveel is te doen? Of is het je bedoeling om later nog een keer te gaan...? Geniet nog van de tijd die je daar rest. Goede reis terug!

Lies (en Arjen)

Ah, je zult toch zo opgevoed zijn dat je met zo'n harde hand naar kleine kinderen optreedt. Mooi dat jij een ander voorbeeld hebt kunnen laten zien.
Sterkte,joh, om afscheid te nemen en geniet nog even. Alvast een voorspoedige reis naar "huis"gewenst.

Margreet

Respect!!!

geniet van je laatste dagen daar!
en een hele goeie terugreis toegewenst!

Esmeralde

Hey

wat een verhaal over die kleine kids. Ik kreeg er bij het lezen kippenvel van, laat staan hoe jij jet hebt gevoeld toen je erbij stond. Super om te lezen dat jij de kids op een andere manier hebt kunnen behandelen. Hopelijk gaat het goed met de kids.

Geniet van je laatste dagen in Kenia, en strekte straks met afscheid nemen.

Groetjes Esmeralde

Alie dubois

Wat weer een boeiend verhaal met schrijnende gebeurtenissen die je raken.
Maar ook fijn dat je mooie dingen mag ontdekken.
We wensen je nog fijne dagen toe en sterkte met afscheid nemen.
Een goede terugreis toegewenst.

Johan en Lizebeth

Aargh, ik kreeg het koud bij je verhaal. Wat maak je daar toch veel mee.
Wat vreselijk, zoals het toegaat en zo mooi hoe jij het verschil kunt laten zien.
We wensen je nog een aantal heel mooie dagen en heel veel sterkte met het afscheid nemen.

Groetjes,

Lizebeth

mama

Wat een verschrikkelijk mooi verhaal,de tranen springen in je ogen als je het leest.
Wat maak jij veel mee ventje.
Heel veel sterkte bij het afscheid nemen,maar we zien en spreken elkaar volgende week dinsdag met je verjaardag,en maak er daar maar een mooi feest en tevens afscheidfeest van.
Groetjes mama

Ria Klein

Een vracht van reacties voordat je Kenia verlaat!
Ontzettend fijn voor jou zoals je daar gewaardeerd wordt door volwassenen maar helemaal door kinderen.
En dat zal wel niet zijn omdat jij een blanke bent maar omdat jij Arend bent en op eeN liefdevolle manier met hen werkt! We wensen je nog goede dagen en een voorspoedige reis naar Nederland.Sterkte bij het afscheid nemen.
Opnieuw geldt: partir c'ést mourir un peu!
Hartelijke groeten en tot ziens Bart en Ria Klein

Jan en Ellen Kolk

Hey Arend, dank voor alle verhalen elke keer weer gaaf en heel bijzonder om te lezen...
Een voorspoedige reis gewenst, hopen elkaar snel in levende lijve te zien ,ook wel weer eens leuk toch...?!
Eerlijk gezegd ben ik, zijn wij heel benieuwd hoelang je in nederland blijft...
Geniet nog ff 24 uur in een dag!! Big hugg....

Bram en Adry Bonefaas

Hoi Arend,
Bedankt voor je reisverlag, jammer dat het straks is afgelopen.
Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag de 26ste.
Veel sterkte met het afschied volgende week en een goede vlucht naar huis en een behouden aankomst.

Bram en Adry Bonefaas

Hoi Arend,
Hier zijn we nog even weer, een paar foutjes getypt, was even te vlug (gebeurt vaker) het moet zijn verslag en afscheid.

Anne-griet

Hey Arend,

Wat een heftig verhaal, ik heb de tranen in mijn ogen staan...
Wat fijn om te lezen dat je de kinderen later in de week goed hebt kunnen helpen en troosten en het er minder heftig aan toe ging. Petje af hoor voor alle dingen die je hebt gezien en meegemaakt, het is niet niks allemaal!

Geniet nog van je laatste paar dagen in Kenia. Verder wens ik je morgen nog een goede verjaardag, dat het een bijzondere dag mag worden!

En onthoud (vooral met het oog op de komende dagen): ook als het moeilijk is, God is erbij!

Groetjes Anne-griet

Ria Klein

Hallo Arend,

Nog een laatste reactie voordat je op reis gaat richting Nederland.
Allerereerst voor morgen een fijne verjaardag gewenst samen met de mensen en kinderen die jou lief zijn geworden en zij jou!
Ook een goede veilige reis gewenst en een behouden aankomst in Nederland.
Het zal a.s. donderdag hier niet koud zijn maar een paraplu heb je bij ons bijna elke dag nodig!
Hartelijke groeten en tot ziens, Ria Klein

Alie Dubois

Hallo Arend,

We willen jou voor morgen een hele fijne verjaardag toewensen en een gezegend nieuw levensjaar, dat het een fijne dag voor je mag worden.

Verder wensen we jou veel sterkte toe bij het afscheid nemen, maar vergeet niet dat je alle herinneringen met je meeneemt. Maar natuurlijk is het niet gemakkelijk.

Verder wensen we jou een goede terugreis toe en een veilige landing in Nederland.

Geniet nog maar even van alles!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood