ArendBonefaas.reismee.nl

A week with surprises for everyone

Hallo allemaal,

Hoe is het met jullie?

Heb vernomen dat het zonnige weer inmiddels zijn intrek in Nederland heeft genomen. Iedereen inmiddels volop aan het genieten?

Bedankt voor de reacties van jullie kant!

Het is moeilijk te beschrijven hoe het is, om na een verhaal gepost te hebben, de reacties van jullie te lezen.

Laat ik het omschrijven als nog altijd; zeer fijn, hartverwarmend en niet te vergeten, bemoedigend!

Thanks everybody who is writing to me and everyone who reads my stories!!

Ik hoop voor jullie allen dat jullie ook terug mogen kijken op en geslaagde week!?

Een geslaagde week, dat was het hier in Kenia zeker!

Vorig weekend ben ik uit eten geweest.

En niet zomaar uiteten..

Als vrijwilligers (momenteel 4 in totaal), hadden we onze 3 gastgezinnen uitgenodigd voor een 3 gangen diner in een lokaal resort.

Een verrassing voor de gastouders..

Tevens ook een moment voor de gastouders om elkaar te ontmoeten en beter te leren kennen. Een zeer gezellige en geslaagde avond!

Als verrassing hadden al onze gastouders op hun beurt weer een speech voor ons als vrijwilligers gezamenlijk maar ook voor een ieder persoonlijk.

Zeer bijzonder als je uit de mond van je beide gastouders mag horen dat je voor elk van hen persoonlijk zeer waardevol mag zijn..

Na een zeer gezellige avond, werd het nog gezelliger toen ik samen met m'n ouders Joseph en Christine naar huis liep. Het was al laat, donker, echt donker..

Door de velden van Msambweni, liep Joseph voorop met zijn telefoon in de hand die functioneerde als zaklampje, ..ik achter hem, ..gevolgd door Christine.

Plots stapt Joseph met een grote sprong opzij.

...Voor mij te laat en ja..., ik kon, warm welkom zeggen tegen een grote plas Keniaanse blubber.. :)

Deze week heb ik net als voorgaande week meegewerkt aan de medical. Naast de oudere mensen die naar de Medical kunnen komen, ook opnieuw 3 huisbezoeken afgelegd. Het blijft gewoon fantastisch om deze (verstoten) mensen te mogen en kunnen helpen, de wonden inderdaad te zien verbeteren en via één van de contactpersonen van Action Ministry te horen te krijgen dat de mensen iedere dag uit zien naar mijn komst.

Ik sprak afgelopen week iemand, die mij vroeg; ‘hoe communiceer je nu met deze mensen als je alleen naar ze toe gaat?'

Nou.., de communicatie verloopt door simpele begroetingen wederzijds in het Swahili.

Tijdens de wondbehandeling spreken enkele bewoners van Blessed Camp me in het Swahili toe, wat ik helaas niet kan verstaan. Een schrale troost voor mij is dat wanneer ik in het Engels tot ze spreek, ze mij op hun beurt weer niet verstaan.

Op de vraag terugkomend, kwamen we tot de conclusie dat we tot elkaar spreken, door de taal van ons hart te volgen... En voor deze vorm van communicatie is geen woord nodig.. Prachtig toch!!!

Zoals ik in mijn vorige verhaal vertelde, had ik het één en ander in te halen deze week.

Door het regenachtige weer was er bijvoorbeeld geen gelegenheid geweest om het (inmiddels ontworpen) spellenboek praktisch uit te voeren.

Afgelopen week was het daar gelukkig wel tijd voor.

Het begon o.a. met op zoek te gaan naar een copyshop, waar we het spellenboek konden uitprinten.

Na enige doorverwijzing aangekomen bij de juiste shop en na 2 keer één van de 2 beschikbare pc's opnieuw te hebben opgestart (omdat hij steeds vastliep bij openen van document), werd er besloten om in de shop, waar naar mijn gevoel een temperatuur heerste van 40+ graden, m'n usb-stickje in een andere pc te stoppen.

Hadden ze dat maar eerder gedaan want voilà, het spellenboek kwam zowaar uit de printer.

..Privacy was ver te zoeken in de shop, want na de opstartproblemen van kopiëren, was de shop inmiddels helemaal volgestroomd met Kenianen en hadden ze zich allemaal verzameld rondom de printer om vol verwachting en nieuwsgierigheid te kijken hoe een Nederlands geschreven document er wel niet uitzag.. :)

De praktische uitvoering bestond o.a. uit het spel; ringwerpen..

Als vrijwilligers kwamen we met de lege flessen en ringen tijdens de break het schoolgebouw uitlopen.

..Gelijk al de kinderen rondom ons.

Door de harde wind vielen de flessen snel om.

De kids uitgelegd dat we samen met hen de flessen konden vullen met zand (dat was overgebleven van de bouw van het nieuwe schoolgebouw).

Wow!!! Wat een enthousiasme en blijheid op al de gezichten van deze geweldige kids!!

En wat een samenwerking!!

Eenmaal de flessen gevuld, gestart met ringwerpen.

Wat is het fijn om te zien; 60 kids, die allemaal staan te popelen om een keer te mogen gooien!! Geweldig!!!

De kinderen zullen deze week waarschijnlijk blijven herinneren als een verassingsweek.

Eerst natuurlijk al de spelletjes die ze konden spelen tijdens hun break. Maar er stond nog een hele grote verrassing op ze te wachten...

Normaal eten de kids iedere dag, rijst en bonen als lunch.

Als verassing hadden we bedacht om daar een keer chapati en bonen van te maken.

Met de dames ‘van de keuken', overlegd om op de donderdag alleen bonen klaar te maken.

Lotte en ik bij 2 restaurantjes elk 80 chapati's besteld.

Om 12u de chapati's opgehaald en naar school gebracht. Bleken de dames ‘van de keuken' toch gewoon rijst en bonen te hebben klaar gemaakt (het zal aan ons Engels en hun Swahili hebben gelegen dat we elkaar niet goed begrepen hadden).

Maar hakuna matata, ieder kind kreeg een bordje met rijst en bonen geserveerd en vervolgens deelden wij aan ieder kind een chapati uit.

Onbeschrijflijk wat er toen in al die kinderoogjes zichtbaar was..!!!

Voor het eerst in het bestaan van de school in Blessed Camp, kregen de kids een keer wat anders dan alleen rijst en bonen..

Voor nog geen € 20,- allemaal stralende oogjes en al de kindermaagjes goed gevuld..

En wat een beleefdheid!!

Vele kinderen kwamen na hun bordje leeg gegeten te hebben, naar ons toe met de woorden; asante, asante (bedankt).

En alsof dat nog niet genoeg was, werden we klassikaal ook nog eens door al de kids toegezongen met een prachtig (bedank) lied..

Thanks children!! It was amazing!!!

Een belangrijk punt deze week was voor mij de meeting met de ouders.

Enige tijd geleden heb ik samen met Lotte een paper gemaakt, voor het jigger probleem. In 4 stappen hebben wij in het Engels, Swahili en met behulp van afbeeldingen, een preventie plan opgesteld voor het heersende jigger probleem.

Tijdens de meeting met de ouders, hebben we ons 4 stappen plan geïntroduceerd en uitgelegd.

Met Leonard (teacher) als persoon die ons Engels vertaalde in het Swahili, was het een wat ons betreft geslaagde meeting met de ouders.

Wat erg fijn was, was het volgende;

Eén van de stappen uit het preventieplan dat we hebben opgesteld is dat kinderen, thuis en op school schoenen moeten dragen.

Kinderen die vaak geen schoenen droegen of verkeerde schoenen aanhadden, kwamen de dagen na de meeting met de ouders, met juiste schoenen aan naar school...

Toch wel een hele leuke bevestiging.., dat onze (belangrijke) boodschap naar de ouders toe, goed is overgekomen.. !!

Wow, wat was het een week.

Een week vol verassingen.

Een week waarin ik vele blije gezichten heb mogen zien en getuige mocht zijn van vele glimlachen.

Ook een week van vele bedankjes.

Bedankjes van mensen die leven in totaal andere omstandigheden dan dat wij gewend zijn en ons vaak niet kunnen inbeelden.

Maar wel mensen die met alles dankbaar zijn en genieten van hetgeen ze hebben en ontvangen. Hoe klein dat ook mag zijn..

Laten we een voorbeeld aan hen nemen!

Groetjes en veel goeds vanuit Kenia!!

Arend

(ps. nieuwe foto's zijn geupload :))

Peter

Hey,

Ja het heerlijke weer is hier in Nederland ook aangekomen! Mooi verhaal weer om te lezen;) schitterend dat je mag zien dat de dingen die je uitvoert ook begrepen worden en dat de kids happy met je zijn!

Jantina

Prachtig hoe een simpel spel als ringwerpen voor zulke reacties zorgt!
Wat maak je toch mooie dingen mee...

Rian

Hoi Arend,

Wat een mooie week heb je weer beleefd! Zo wordt je wel echt bepaald bij de dingen van het leven die echt belangrijk zijn. Geniet nog van je tijd in Kenia!

Grianne

Wauw weer super om je verhaal te lezen!!!!
Je hebt veel mooie dingen mogen beleven!!!
Blijf maar volop genieten van je tijd in Kenia!!!!!

Martin

Hoi Arend
Wat een mooi verhaal
Je ben zeker vies geworden van de Keniaanse blubber? :)
En mooie foto’s
En veel plezier daar
Groetjes Martin

mama

Hoi arend
mooi dat het goed gaat daar.
En het geeft je een dankbaar gevoel als de mensen je begrijpen,endat je dan ziet dat er resultaat is.Vooral als je ziet dat ze zo dankbaar zijn.
Daar mogen wij wil een voorbeeld aan nemen.
Wat zijn het prachtige fotos,en een heel mooi verhaal.
Nog een hele mooie tijd daar en gods zegen.
Groetjes en een dikke kus

Lies (en Arjen)

Heerlijk dat je zo kunt genieten van blijdschap die in de ogen te lezen is. Daar kan geen taal tegenop,hè.
Wauw, wat een super reactie op jullie medische info.
Arend, blijf genieten van wat je mag geven.
Ik print je verhaal uit om hem weer even aan je oude oma voor te lezen. Zij geniet enorm mee.
Groetjes, Lies

aly karsijns

geweldig dat jij en je omgeving zo konden genieten van alles wat er georganiseerd werd. alle reden tot dank en fijn dat wij ook een beetje.... mee hebben kunnen genieten van jullie werk daar, dank je wel

Jan & Annite Engberts

Beste Arend,

Wat een geweldige ervaring doe je daar op, je zou er haast een verplichte stage van maken voor ons "verwende" westerlingen.
We wensen je al het goede en veel zegen op je werk.

Groeten,

Jan en Annite

Marco

Hoi Arend, geweldig te lezen dat je zoveel dankbaarheid ontvangt. Dat moeten prachtige ervaringen zijn! Wat een enorme contrasten met de wereld hier. Fijn te lezen dat je zoveel nuttig werk kunt verrichten en dat je er (zo lijkt het tenminste) steeds meer je plekje vind. Ga zo door!

Bram en Marja den Uyl

Wat kun je boeiend vertellen en schrijven Arend!
Fantastisch om het te lezen en in te leven...
Ja, wat een dankbaarheid en tevredenheid.
Ik kan me voorstellen dat je leven verandert nadat je dit hebt gezien en meegemaakt!
Veel zegen op je werk togewenst en geniet er ook maar van!
Liefs ons

oom Herman en tante Jannie

Hey Arend,

Leuk om weer een reisverslag van je te lezen.

Elke keer merken we hoe je de mensen en vooral de kids blij kunt maken met in onze ogen kleine dingen.
Hier word je stil van!!

Ga door met genieten en blijf in je verwondering.
Gods zegen!!

Groetjes oom Herman en Tante Jannie.

p.s.D.V. vrijdag hebben we feest dan trouwt Berrie met Esther.

Anne-griet

Hey Arend,

Wat fantastisch om te lezen wat je voor de kids doet. De stralende gezichtjes op de foto's spreken boekdelen! Geweldig! En wat lief van ze dat ze jullie toezongen. Een stralende lach en een lied, wat kan een mens nog meer verlangen als beloning! Eigenlijk is alleen een dankbare glimlach al genoeg, nietwaar?

Goed om te horen dat het op medisch vlak ook goed gaat met de werkzaamheden. Op huisbezoek gaan is niet niks, maar jullie doen het toch maar met de weinige middelen die jullie tot je beschikking hebben.

En ook geweldig om te lezen dat jullie "Jigger-paper" en de meeting met de ouders al een duidelijk merkbaar effect heeft gehad. Super!

Veel succes met je werkzaamheden en Gods zegen gewenst.

Groetjes Anne-griet

P.s. Hier in N'dal ook alles goed. Een beetje druk, vandaar dat ik de afgelopen weken niets van me heb laten horen. Desondanks lees en leef ik wel met je mee hoor!

gea

hoi hier zomer nou dat was van korte duur
maar ach als echte nederlandse wen je daar aan
maar heb ook het gevoel dat die nederlander daar toch
wel iets goeds daar doet maar in nou ook nog eens in de modder daar te springen lijkt me niet fris, en hoe gaat het met luiers verschonen want als jij nou zorgt dat zij jou dat goed leren kunnen de buur kindjes dan daarvoor straks bij jou komen
we wensen je nog veel plezier en succes de laatste weekjes

groetjes ons

Grianne Geerts

Hoi Arend,

Wat mooi om te lezen wat je allemaal doet in Kenia!
En dat het ook direct effect heeft doordat de kids schoenen dragen.
heel veel succes en plezier gewenst en de groeten vanuit Emmen!

Doingoood