ArendBonefaas.reismee.nl

Africa changed you!

Hallo allemaal,

Het is van mijn kant even een tijdje stil geweest, maar hier is dan (eindelijk ;)) weer een verhaal vanuit het verre maar oh zo prachtige Kenia!!

Waar moet ik beginnen??

Altijd komt bij mij die vraag weer op, als ik een verhaal wil uploaden.

In zo'n korte tijd, maak je zoveel mee, dat ik soms nu al tijd tekort komt om het allemaal een plekje te geven.

Loop ik bijvoorbeeld door Msambwenie heen en kijk ik naar links, dan zie ik bijvoorbeeld langs de weg een afvalplaats voor een buurtgemeenschap in de brand staan.

Kijk ik op hetzelfde moment naar rechts dan zie ik een klein prachtig kindje van ik denk een jaar of 5, voor zijn ouderlijk (lemen)huis(je) op een onverhard onder geregend zandpad, met een bal dat is samengesteld van strak opgerolde plastic zakjes, zich vermaken.

En als ik voor me kijk dan zie ik door een grote kudde koeien die de weg blokkeert, zich matatu's en boda boda's nestelen.

Oh.., ik denk dat ik in Nederland tijd tekort kom straks en geen stem meer ga overhouden als ik al mijn belevenissen bij terugkomst wil gaan vertellen aan jullie allen. ;)

Laat ik dit reisverslag beginnen met een spreuk die ik tegenkwam in een boek:

‘Afrika kun je niet veranderen, maar Afrika veranderd jouw wel!'

Een spreuk waar ik afgelopen weken erg vaak aan moest denken en moet zeggen dat er toch wel een hele grote kern van waarheid in zit!

Want wat word je hier met veel situaties geconfronteerd. Situaties waarvan ik geregeld stil word. Stil en na overdenking ook blij en ontzettend dankbaar dat ik het in Nederland zo goed mag hebben.

Een voorbeeld: ik ben de laatste 2 weken geregeld naar Mombasa op en neer geweest.

In deze grote plaats zie je tussen al de matatu's (taxi's), boda boda's (motors), auto's (wat alleen voor de echt rijken is weggelegd) en al de overige wandelende mensen, jongens lopen met karren.

Karren gemaakt van hout met aan weerszijden 1 band.

De karren zijn 2 meter lang en ik denk 1,5 meter breed.

Zo'n jongen loopt de gehele dag (vaak ook nog op blote voeten), in regen of extreme hitte, met een vol overladen kar zeer lange afstanden. En wat levert het hem op?

Als hij heel veel geluk heeft; max. 300 Keniaanse Schilling.

Wow 300 Schilling!

...Maar het staat gelijk aan.. 3 euro!!!

3 euro, waar deze jongen van rond moet komen!!!

Of een ander voorbeeld.

Na een gezellig weekendje uit in Ukunda met de andere vrijwilligers, lopen we in dat weekend richting de supermarkt om nog even wat benodigdheden te halen, voordat we naar Msambwenie terug zouden gaan.

Al lopende worden we elk op ons beurt aangesproken door diverse straatverkopers.

Willen jullie een beeldje kopen?'

‘Doe het voor m'n kinderen die thuis zitten, ik heb het niet breed omdat het wat toeristen betreft, laag seizoen is'

‘Wil je anders alleen een pak rijst voor me halen?'

‘Wil je anders al m'n beeldjes in ruil voor één pak rijst?'

Aangrijpende vragen. Maar wat doe je?

Is dit bedelen (zoals zo velen dat hier doen omdat ik blank ben en in hun ogen dus rijk) in de hoop iets te krijgen en daardoor bedelen als een bron van inkomsten (zijn) gaan zien?

Of is dit echt bedelen omdat er misschien echt kindertjes thuis zitten die al enkele dagen geen eten hebben gehad?

Doe ik er verstandig aan om te geven ja of nee?

Op al de vragen van de straatverkopers, moesten we als vrijwilligers op dat moment consequent en unaniem zijn in ons besluit. Dit resulteerde in een antwoord, waarbij we (helaas) niet ingingen op al deze vragen.

Want na achteraf informatie vanuit het gastgezin te hebben gekregen naar aanleiding van deze situatie, bleek dat het hier waarschijnlijk wel echt om wanhoopsvragen ging.

Wat had ik een spijt, toen ik die informatie achteraf ter verduidelijking te horen kreeg!!

En zo zijn er zoveel situatie waarmee ik geconfronteerd word en die me aan het nadenken zetten.

Het was voor mij al duidelijk, maar ik mag er nu opnieuw iedere dag weer mee geconfronteerd worden; we hebben niets te kort in Nederland en we hebben al helemaal niets te klagen.

..Oké, misschien komen we toch één ding tekort in onze westerse cultuur.

Maar dan denk ik aan het volgende: tevredenheid.

Tevreden zijn met datgene wat je hebt en mag ontvangen, i.p.v. alsmaar meer en meer willen..

Hoe is het met mij?

Goed!!!

Qua gezondheid heb ik (afgezien van diverse kleine ontstoken wondjes), helemaal niets!

Ik verblijf nu inmiddels al bijna 3 weken bij mijn nieuwe ouders; Joseph & Christine. En niet te vergeten, hun geweldige kids; Alvin, Aron en Abel en nannie; Merci!

Wou, opnieuw topmensen!!!

Iedere dag is een feest!

Ik word iedere dag uitgezwaaid wanneer ik naar m'n project ga, of word in de armen gesloten door de kids wanneer ik weer terugkom.

Ik heb er een geweldig paar ouders bij gekregen!! En het aantal geweldige broers dat ik in Nederland al had, heb ik met inmiddels 3 stuks mogen uitbreiden :)

Joseph is docent en gaat voor zijn werk door de weeks iedere dag om 6u van huis, op weg naar Ukunda (een plaats op een klein uurtje van Msambwenie). Vaak komt hij tussen 19u-20u weer in Msambwenie aan waarna hij gelijk doorgaat naar zijn shop die hij naast zijn baan als docent runt. Meestal komt hij om 21u thuis waarna we dan met z'n allen heerlijk kunnen smullen van het diner dat Merci heeft klaargemaakt. En echt, daar zit voor een (echte visliefhebber, dat ik al was, ehum ;)), ook vaak heerlijke vis bij! :)

Met Christine spreek ik veel over het werk. Zij is research verpleegkundige in het ziekenhuis hier in Msambwenie. Zij gaat door de weeks om 8u naar het ziekenhuis en werkt tot ongeveer 17u. Na haar werk, gaat ze langs haar saloon, waar ze haar personeel helpt bij de afrondende werkzaamheden om, om 18u uiteindelijk naar huis te gaan.

Alvin (9jr) is de oudste zoon, een gaat naar de primary school op het compound waar we wonen. Om 7u begint zijn school tot meestal 17u. Wanneer hij thuis komt, heeft hij huiswerk waar hij vaak tot 's avonds vlak voor het diner mee bezig is.

Aron (5jr) gaat eveneens naar de primary school op het compound. Hij heeft minder huiswerk dan Alvin, waardoor ik 's middags na mijn werkzaamheden vaak met hem gezellig een spelletje kan spelen.

Abel, m'n jongste broer is 6 maanden oud. Ik ben voor hem de eerste blanke die hij in zijn leven ziet. De eerste twee dagen moest hij dan ook alleen maar huilen toen hij mij zag.

De derde dag, was geweldig.

Ik was even weggeweest, kom thuis, hij ziet mij binnenkomen en het was een glimlach van oor tot oor dat tot op de dag van vandaag niet ophoud als hij mij ziet.

Nou ja, hij moet eigenlijk iedere dag ook wel weer huilen om mij..!?

Maar dat zijn dan de momenten, dat ik hem gedag zeg omdat ik weg ga, naar het project of voor andere afspraken.

Wanneer ik dan weer terug kom, weten we beiden hoe laat het is....; ... knuffeltijd!! :)

Merci is de nannie en de spil in het gezin. Zij is altijd aanwezig, zorg voor de kids, doet de was (behalve dat van mij, want dat mag ik heerlijk zelf met de hand doen), maakt het eten klaar etc. Echt deze dame verzet zoveel werk dat ik inmiddels veel bewondering voor haar heb gekregen.

Op het project verloopt het ook goed.

Inmiddels zijn er meer werkzaamheden losgekomen.

Zo hielp ik al mee met assisteren van de leraar. Dit ben ik blijven doen en het blijft geweldig!

Wat een geweldige kids, die je met zoveel kleine dingetjes, kunt assisteren bij hun leerproces.

In m'n vorige reisverslag vertelde ik dat ik een spellenboek had opgesteld. Tijdens de break zouden we als vrijwilligers dan spellen met de kinderen kunnen doen.

Helaas heeft het afgelopen week hier heel veel geregend waardoor de spellen helaas nog niet uitgevoerd konden worden. Als komende week net zo gaat worden als dit weekend, dan zal ik een heleboel kunnen inhalen en het jullie de volgende keer laten weten!

Voor wat de wondverzorging is er ook een uitbreiding van de taak. Naast de wondverzorging op de maandag en donderdag, ben ik afgelopen week 3 dagen samen met Lotte, op huisbezoek geweest bij 3 mensen in het Lepra dorp. Bij al deze mensen konden we wondverzorging thuis uitvoeren.

Dit betekende dat we 's morgens eerst naar het schooltje moesten om de benodigde verbandmaterialen etc., uit een voorraad box op te zoeken en met alles in een teiltje, op naar de mensen.

En ik moet zeggen; het was een heerlijk gevoel.

Velen van jullie weten dat de film; First Mission, mij een jaar geleden erg aansprak. Ik moest toen ik nu zelf door de velden heen liep, hier weer aan terug denken!

Het is een film ter promotie van het werk van Artsen zonder grenzen.

Nou, na de ervaring van afgelopen week, heb ik de slogan aangepast in; verpleegkundige zonder grenzen! :)

Niets grote voorraden verband, net geordende werkkasten waaruit je je materiaal pakt, wondbehandeling op werkniveau door hoog-laag bedden.

Nee, met schaarste aan water om de wonden te reinigen, een taalbarrière, werd het in de regen door de velden lopen, op zoek naar de onderkomens van de mensen, om vervolgens in de buitenlucht met de weinige middelen die ik dan tot m'n beschikking had, de wondverzorging zo optimaal en zo hygiënisch mogelijk uit te voeren,..

And I can tell you, I like it!!! :)

Ben benieuwd hoe het komende week zal gaan..

In de afgelopen weken ben ik ook op een kleine safari geweest. De eerste olifanten en buffalo' s zijn gespot!!

Ondanks de vele regen was het prachtig om deze geweldige dieren te ontmoeten in hun eigen prachtige natuurgebied. Foto's volgen snel, wanneer het uploaden gaat lukken..

Komende week zal de gehele week in het teken staan van het project. De opgestelde preventie folder voor het jigger probleem zal worden gepresenteerd.

De verpleegkundige (zonder grenzen), zal de huisbezoeken gaan voortzetten en in de rol als leraar/ assistent, zal ik de kids op school verder assisteren bij hun onderwijs..

Verder zal ik tijdelijk afscheid moeten nemen van vrijwilligster Lotte. Tijdelijk want, over 1,5 week, zal ik nog samen met haar op (echte) safari gaan.

Maar goed, voor deze week weer opnieuw; a lot of work to do..!!

Ik hou jullie op de hoogte!!

Warme groetjes uit Kenia!!!

Arend

Reacties

Reacties

Sineke

Hee Arend,

zo te horen inderdaad weer enorm veel beleefd. En voor hier weer een lesje in tevredenheid...

Echt bijzonder hoe je daar aan het werk bent en hoe het gewoon totaal anders is dan in Nederland.

Succes deze week met de drukte. Weet dat je in de drukte altijd rust kunt vinden ;).

Gr Sineke

Jan Haveman

Dank voor je boeiende reisverslag Arend. Ik geloof graag dat Afrika je verandert - zeker als je de mensen daar in de ogen kijkt. Laat je hart spreken. Terecht ben je verpleegkundige zonder grenzen! Het ga je goed.

mama

HOI Arend
Wat is het een wereld van verschil,dat je twee jaar geleden naar afrika op vakantie was geweest toen was je ook verandert, en dat je toen op schiphol zei: ik zal nooit meer klagen.Dat heb je ook nooit gedaan en dat zal je nu vast ook nooit doen.wij zijn allemaal hier zo ontevreden we willen steeds maar meer.Maar als je in afrika bent geweest dan kom je er achter hoe tevreden die mensen zijn met heel weinig en plezier hebben zoals het kindje met een bal van plastic zakjes.
Je maakt heel wat mee.Werk ze deze week.
groetjes en een dikke kus ,mama

Marjan de Jonge

Arend, herkenbaar, heel herkenbaar.
Afrika verandert jou, maar jij ook Afrika!
“druppel, gloeiende plaat?” Het is wel een druppel!
Ken je het liedje: “De steen” verlegd in een rivier op aarde?

Ooit denk je misschien ook: had ik het maar niet gezien.
Want sommige ervaringen zijn niet gemakkelijk toch?
Meestal ben je blij en dankbaar voor alle ervaringen denk ik?!
Je neemt ze je hele leven mee en kunt ook daarmee weer veel doen en betekenen.
Heerlijk! Suc6 met alles!

Groet uit warm en zonnig Emmen,
Marjan

Ria Klein

Dag Arend,
Jij beleeft en ziet wat hoor!
Dat is allemaal wel een beetje anders dan hier in Nederland .
Jij zult niet zo veel veranderen denk ik anders was jij daar niet naar toe gegaan! Fijn dat je alle dingen nog steeds met zo vleel enthousiasme en plezier kunt doen! Vooral dat zuinig aan doen met water en soms hoge temperaturen lijken mij niet aangenaam!
Verre van dat. Het is ook fijn dat je er af en toe even tussen uit kunt breken., Ook wel nodig om overeind te blijven! En dat is wel de bedoeling.
Jouw laatste verhaal weer met plezier gelezen.
Sterkte deze week,als het niet plenst!, met alles wat
je van plan bent. God zegene jouw werk en jou!
Hartelijke groeten vanuit een zonnig en warm Emmen
Ria Klein

Tante Jannie

Hoi Arend,

Fijn om weer een levensteken van jou te krijgen.
Geweldig dat je zulke fijne gastadressen hebt.

Je ziet en beleeft heel veel,we zijn onder de indruk van je verhalen.

Gods zegen voor de komende tijd,blijf op Hem vertrouwen.

Groetjes ook van oom Herman.
Tante Jannie.

Grianne

Ha die Arend!!

Heb je reisverslag weer met volle teugen gelezen!!
Wat ontzettend boeiend!! En zeer indrukwekkend!! En wat maak je een hoop mee!! Je bent misschien verpleegkundige zonder grenzen, maar blijf vooral Arend. Luister naar de Stem van je hart!!!

Groetjes Grianne

ps; Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel hebt gedaan, dan spijt hebben van de dingen die je niet gedaan hebt.....

Peter

Hey broer,

Mooi Verhaal weer om te lezen;)
Ook wel grappig om te horen dat ik niet meer je jongste broertje ben:p

En ja dat mensen hier niet snel tevreden zijn bleek vandaag wel weer... Was iemand die vond mijn fiets te mooi om te laten staan en nam hem mee zonder te vragen!

Groetjes Peter

Anneke@dgfoundation

Hoi Arend,
Erg leuk je ervaringen te lezen. Is het spellen boek al klaar! Ben reuze benieuwd.
Veel zegen gewenst als verpleegkundige zonder grenzen! :-)

pa

Beste Arend,
Wat weer een fantasties reisverslag,wat mij hierin aansprak was de spreuk (afrika kun je niet veranderen maar afrika veranderd jouw wel )al is het mischien maar een drup op een gloeiende plaat maar op dit project veranderd er echt wel iets door jullie (alle vrijwilligers)fantastische inzet .
Voor de komende week weer veel succes en Gods zegen toegewenst.

Groetjes Pa

aly karsijns

fijn om te lezen hoe het met je gaat. Je beschrijft een een boeiend land met boeiende mensen. Goede tijd nog verder en tot het volgend verslag

Janneke

Hey!
met veel enthousiasme weer jouw nieuwe verhaal gelezen!
Volgende week kom ik ook al naar Kenia! Kijk er zo ontzettend naar uit! Weet jij in welk gastgezin ik kom? Ben zo benieuwd!!! Ga ik Lotte ook nog ontmoeten?
Tot volgende week en veel plezier!
Groetjes, Janneke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood