ArendBonefaas.reismee.nl

Bijzonder en gewoon (volgens Keniaanse begrippen)

Hallo allemaal!!

Hoe gaat het met jullie?

Een vraag die mij momenteel wel bezig houd. Niet dat ik nu heel graag terug wil! (Sorry aan degene die dat wel graag zien!) Het zal waarschijnlijk komen omdat ik weet dat ik veel gebeurtenissen, afspraken en activiteiten mis tijdens mijn afwezigheid waar ik ook graag bij aanwezig had en zou willen zijn. Daar en tegen krijg ik (hier in Kenia) er momenteel natuurlijk een hoop voor terug, wat ik aan de andere kant ook zeker niet had en zou willen missen!!

Ondanks dat het soms dubbel is, ben ik nog steeds iedere dag super dankbaar voor het feit dat ik hier mag zijn!!

Nouja.., dankbaar... op een ochtend, net na het ontbijt, buiten op de ‘veranda' ben ik aan het schrijven.. Komt er een man naar buiten met in zijn ene hand een (ik ben dan wel geen kippenkenner), maar in mijn ogen een mooie kip. In zijn andere hand een ...groot... mes..

Op nog geen 3m bij mij vandaan word de kip kakelend op de grond gelegd en na getuige te zijn van enkele handelingen,.... is het opeens stil, en zie ik de man, maar nu met een niet kakelende kip weer naar binnengaan. Moet ik hier ook dankbaar voor zijn??!

Oké, that is Kenya!!

Het zijn wel situaties (ondanks dat ik al veel onsmakelijke dingen heb meegemaakt), waar ik helaas niet zo heel goed tegen kan. Ach ik probeer het luchtig op te vatten, maar denk wel tegelijk; zou er vanavond een kippengerecht geserveerd worden? En zal het smaken? :)

De vraag waar jullie wellicht benieuwd naar zijn is; hoe het met mij gaat?

Ik kan er eigenlijk kort op antwoorden: GOED!!!

Inmiddels kan ik zeggen dat ik aardig goed ben ingeburgerd in Msambwenie/ Blessed Camp. Het is erg fijn om contact te hebben (voor zover als dat kan door de taalbarrière) met de lokale mensen. Het is eveneens fijn om te zien hoe zij, van het kleine beetje dat ze hebben, leven en er super trots op zijn! Ook is het super fijn hoe ik hier in de gemeenschap ben opgenomen en het echte Keniaanse leven een periode mag meemaken. En ik kan jullie verzekeren: we kunnen er echt zoveel van leren!!!

Opnieuw heb ik veel te vertellen. Teveel opnieuw voor in één verhaal!

Daarom denk ik dat ik het dit keer houd bij 1 dag (ochtend) dat ik afgelopen week heb meegemaakt. Een ziekenhuis bezoek! (Nee, nee, niet voor mij zelf. Wees gerust!!) ;)

Het begon met een vraag van Leonard. Er was een man uit Blessed Camp die een ‘accident' had aan zijn voet en naar het ziekenhuis moest. (Nu is het zo dat lepra ‘slachtoffers' nog door vele mensen met de nek worden aangekeken en soms de hele dag moeten wachten totdat ze misschien geholpen worden).

Of ik samen met Lotte dan wel naar het ziekenhuis wilde en waar nodig de man wilde bijstaan. Hmm, ja, dat wilde ik wel! (Ik dacht; dan kan ik ook gelijk het lokale ziekenhuis van binnen bekijken en zien op welke manier er daar gewerkt word) Als verpleegkundige ben ik daar altijd wel benieuwd naar. ;)

Ik spreek af om, om 8.30u bij het ziekenhuis te zijn. Eenmaal aangekomen zie ik een man in de ‘wachtkamer' buiten op een bank zitten. Aan weerszijden van hem een ruime meter leeg waarna de bank gevuld is met mensen dicht tegen elkaar aanzittend, die ook wachten.

Toen ik dat zag, moest ik denken aan een kinderliedje dat ik op m'n telefoon heb staan (jaja, wie had dat verwacht, naast allerlei soorten muziek(genres), ook kinderliedjes op m'n telefoon ;) )

Maar wel eentje met een pakkende boodschap waar ik aan moest denken toen ik de man op de bank zag zitten in de ‘wachtkamer' Afgewezen, en niet geaccepteerd door de andere wachtende.

‘Wat heb jij stomme kleren aan,

Ik vind die bril je echt niet staan,

Je hebt een neus als een banaan,

en dan die beugelbek.

Hoe kom je toch zo bruin verbrand,

Wat moet je hier in Nederland,

Die klompen staan je van geen kant,

En ook je haar zit gek.

Wat je zegt; dat ben je zelf,

Dus oordeel niet zo gauw,

Want als je met één vinger wijst,

Wijzen er DRIE naar jouw!'

Zouden de andere wachtende mensen, de boodschap van met name het laatste vers, weten?? Het is waar ik aan moest denken, toen ik de man zag, wachtende op de bank in de ‘wachtruimte'. Niet geaccepteerd door de mensen naast hem op afstand die ook wachten..

Ik spreek de man aan en vraag hem in het Engels of hij met ons mee wil gaan naar het laboratorium voor bloedafname (dit was mij verteld). De man kijkt me aan alsof ik chinees sprak (nou zou dat waarschijnlijk ook wel zo overkomen als je zelf geen enkel woord Engels spreekt..).

Hmm., heerlijk die taalbarrière.

Na rondvraag of er iemand in de wachtruimte was, die Engels sprak en mijn Engels eventueel kon vertalen naar het Swahili, werd ik door werkelijk de geheel gevulde ‘wachtruimte' aangekeken.

Ehm,.. (langzaam een rood opstijgende kleur voelen aankomen) stond ik daar... Hi..., smile to everybody..

Na een belletje naar Leonard toe met de uitleg dat de man mij niet verstond, sprak hij de man in het Swahilli telefonisch toe en legde uit wat de planning was. Krijg ik te horen dat de man eerst de dokter wilde spreken.

Aangezien de taalbarrière ons plan behoorlijk bemoeilijkte, besloten we uiteindelijk dat Leonard (teacher on school) ook maar naar het ziekenhuis moest komen om ons bijstand te verlenen :)

Nadat hij arriveerde, en er inmiddels al weer een uur was verstreken, mocht de man dan eindelijk naar binnen, waar hij het probleem eerst aan de dokter moest uitleggen. De dokter schreef een briefje, waarna we naar het laboratorium konden gaan. Een man op schouderkrukken, strompelend door de ziekenhuisgangen (en op dat moment voor ons langzaam zichtbaar wordende bloedende been wond).

Aangekomen bij het laboratorium, werd in het Swahilli aan Leonard gevraagd of er al betaald was voor de bloedafname. Toen duidelijk werd gemaakt dat dat nog niet gebeurt was, moesten we eerst weer terug naar de ingang van het ziekenhuis, om te betalen, om vervolgens weer terug te keren naar het laboratorium.

Tot mijn grote verbazing werd er alleen maar een bloedsuiker geprikt, welke naar mijn weten normaal was (7,1mmoll), maar hier toch te hoog bevonden werd.

Terug, naar de ‘wachtruimte'. Op terugweg door de gangen, nog altijd de op heenweg gemaakte bloedspoor zichtbaar. Eenmaal weer in de ‘wachtkamer' en een half uur wachttijd, mocht de man weer naar binnen, om zijn bloedsuiker en bloedende wond aan een andere dokter uit te leggen (ook deze dokter bekeek net als de eerste dokter de wond niet). Hij keek wel bedenkelijk in het klad schriftje van de man (wat waarschijnlijk de medische status was) en verwees de man door naar de ‘wound dressing room'.

Na een hele ochtend wachten en niet geheel duidelijk voor mij wat nu het grote probleem was, waar de man mee kampte, werd ik in de ‘dressing room' getuige van het probleem. De man trok zijn, wat er nog van over was, sandaal uit...

Een zeeeer grote, onsmakelijke, vieze wond die de gehele onderkant van de voetzool betrof.

Dit was niet een wond wat in één dag was ontstaan. Dit heeft dagen geduurd om zich zo te ontwikkelen. Schrikbarend!! En de man (die zelf niets heeft aan materiele middelen) loopt er maar mee door, met alle grote risico's van dien.

Met de matatu naar Mombasa (2,5uur) om in de grote stad te bedelen en (wat ons na de wondverzorging bij de diëtiste duidelijk werd) zijn opbrengst uitgeeft aan (zijn waarschijnlijk enige vriend) de drank! Noem hij dit zelf leven, of is het misschien overleven voor hem?

Na opnieuw een betaling voor wond zorg voldaan te hebben, werd de wond door een verpleegkundige schoongemaakt.

Ze was eerst overrompeld door onze aanwezigheid. Niet echt gek, als je geconfronteerd word met een Keniaan die door 2 blanken word begeleid toch? :)

Na eerst de afwijzing gekregen te hebben dat we niet bij de wondverzorging aanwezig mochten zijn, legden we nogmaals uit dat we ook nurses waren.

Really? Yes! Oh, no problem, you can stay in this room and can see what I do. We keken elkaar aan en dachten beiden: yes, die hebben we ook mooi weer in onze pocket! :)

Wat een ochtend. Een ochtend met vele gemengde gevoelens.

Om bij de man te blijven; verstoten door velen, niets hebbende..

Hoe zou het met de man gaan?

Zou hij de raad van de arts en de diëtist volgen en naar de wondverzorgingsmomenten komen in Blessed Camp?

Of denk hij; nadat de wond netjes en steriel was ingepakt; ‘hier kan ik weer een tijd mee vooruit'?

Een ochtend die ik beleefde! Een ochtend die ik met jullie wilde delen.

Situaties die hier gewoon dagelijks voorkomen en waar ik getuige van ben!

Die in Nederland niet in te beelden zijn en naar mijn weten(waarschijnlijk) ook niet voorkomen.

Dit alles zette mij even stil!

Het doet mij nadenken...

Wat doet het met u/ jouw?

Groetjes en veel liefs vanuit Kenia!,

Arend

Reacties

Reacties

Sineke

Bizar dat zoiets eigenlijk gewoon kan... Hopelijk zie je de man nog eens terug op de wondverzorging bij Blessed Camp.

En het zet me wel weer even stil bij hoe ik kijk naar mensen om me heen. Goed om niet naar de buitenkant maar naar de binnenkant te kijken.

Ik zie uit naar je volgende verhaal. Blijf genieten daar ;)

aly karsijns

zo maar een ochtend....heftig hoor. Gods zegen

Wat zijn wij toch bevoorrechte mensen, is goed om je dat regelmatig ,in ons nog steeds, welvarend landje te realiseren.

Grianne

Wordt er stil van..... kan even geen woorden vinden.
Helaas wordt er niet alleen in Kenia zo met elkaar omgegaan, mensen negeren, oordelen, veroordelen.... Maar weten we daadwerkelijk wat er in iemands hart leeft?? Het kan ons er alleen nog maar weer eens bij bepalen, oordeel niet over de buitenkant, zoek verder, kijk naar de binnenkant.....

heel veel succes met alles wat je doet daar! en met wat je allemaal mag beleven, ik kijk uit naar je belevenissen!!!

Groetjes!!

Rian

Hey Arend,

Wat een verhaal! Hier in Nederland is niet voor te stellen dat het er in Kenia zo aan toe gaat...
Mooi dat je op deze manier het echte Afrika kan leren kennen en niet alleen het mooie toeristische Afrika.
Heel veel plezier nog! Geniet van je tijd! Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Groetjes,
Rian

ps. was de kip lekker of heeft iemand anders het als avondeten gehad :)

Marco

Hoi Arend, mooi dat je de geweldige ervaringen met ons deelt! Je realiseert je steeds meer hoe bevoorrecht wij in Nederland zijn met onze medische voorzieningen. Wat een wereld van verschil!
Je eerste maand zit er al bijna op. Gaat snel zeker... Geniet ervan en nog veel (vooral mooie) belevenissen toegewenst.

Elselien

Zooo herkenbaar! Ondanks dat ik grootendeels als rijke leefde en tussen de rijken leefde in Zuid Afrika, heb ik dit ook meegekregen en geleefd!
Ben benieuwd hoe je kijk hierop is als je terug bent.. ik had/heb nl. een nieuwe standaard van normaal!

Hoe smaakt het kipje? Tis goed dat ik dit net na het eten lees, heb net mn kippetje op!

En ja het is gelukt, het zonnetje heeft me bereikt ;-)

Enjoy!

Margreet

Wat een geweldig verhaal weer... En wat een tegenstelling met NL zeg! Hier maken we soms ook van die bijzondere medsche dingen mee met buitenlanders maar daar is dat dus heel normaal!
en 7.1 is idd netjes! (behalve voor een zwangere vrouw)..
Arend succes daar en we chatten wel weer ;p

Janneke

Hey Arend,

mooi weer iets van je te lezen!!!
Wat een verhalen weer hé!
Geniet! En tot over ruim een maand!

Groetjes, Janneke

Peter

Ja broer, wat dat betreft maakt het niet uit waar je in de wereld ook bent! Overal ter wereld wijzen mensen naar elkaar omdat ze elkaar vreemd vinden... Onze VADER doet dat niet en zal vele laasten de eerste maken en vele eersten de laasten;)

Succes daar!

mama

Hoi Arend
ja,het zet je wel even stil,wat een wereld van vershil.
we hopen dat je de man nog een keer weerziet,en dat het beter met hem mag gaan.
we hopen dat je even geniet van je vrije dagen,zodat je volgende week weer uitgerust aan de slag kan.
veel succes groetjes en kusjes en gods zegen.

Esmeralde

Wat een verhaal, het is niet voor te stellen hoe het moet zijn om op deze manier te leven. Ik hoop dat de man het advies opvolgt en naar de wondverzorging komt.

Succes daar

oma Bonefaas

Ik heb genoten van je verhalen.
Veel sterkte met de on- Nederlandse toestanden daar.
Groetjes,oma

Alie

Wat weer een mooi verhaal van jou, eentje waar ook een ander stil van wordt en gaat nadenken.
Je maakt daar heel wat mee, we hopen dat je er ook goed mee om kan gaan en ook je verhalen goed kwijt kunt en dat je daar een luisterend oor hebt.
Geniet van je vrije tijd en van Blessed Camp.

Marieke

Wat wordt je hier stil van....zet je wel weer aan het nadenken hoor!
Gods zegen bij al het werk dat wacht. Je verhalen zijn heerlijk om te lezen

Anne-griet

Hey Arend,

Wat een heftig verhaal zeg! Wat een tegenstelling met hoe het hier in NL gaat! Dit zet wel aan tot nadenken.
En dit was nog maar wat je op één ochtend hebt meegemaakt? Ik kan me voorstellen dat je zo veel meemaakt dat je het niet allemaal (nu) met ons kan delen. Hoeft ook helemaal niet, de (kleine) dingen die je nu met ons deelt zijn al genoeg om ons een idee te geven van je vele belevenissen daar. Ben benieuwd naar je verdere avonturen.

Arend, Gods zegen en succes daar met je werkzaamheden.

Groetjes Anne-griet (en de rest van de familie)

P.s. Je was benieuwd hoe het met ons achterblijvers gaat? Met mij gaat het goed, wel druk met school, rijles, etc... maar het is allemaal nog te overzien. Gelukkig zijn er ook plaatsen op de wereld waar het allemaal niet zo druk is en er niet zo veel 'moet'. ;)

gea

en dan klagen wij nog wel eens van de dokters zien mij als nummer en niet als mens,maar naar dit te lezen wordt je toch even stil
onze dieren worden hier nog beter behandeld

oja het gaat hier goed weet de weg naar jou deur nog steeds te vinden
en wij lopen hier opwolkjes want dorien is zwanger, ze krijgt 14 mei haar eerste echo
daar zien we echt naar uit

gr van ons allemaal

Peter

Hoi Arend,

Mooi te lezen en te zien hoe het je daar vergaat.
De wereld in contrast he? Zo "rijk" wij hier zijn met alle hulpmiddelen en waar stroom en water "vanzelf"naar ons toe komen. Fijn dat je daar ook iets kunt bijdragen.
Je medische kennis zal je goed te pas komen, wel ook zelf goed naar je lichaam luisteren hoor. Ook mooi te horen en te zien dat het land zo wonderschone natuur heeft.

Hartelijke groet uit Emmen

Peter Thea en Mathijs van der Stam

Jan Haveman

Moi Arend
Mooi om iets te lezen en zien van wat je in Kenia doet. Fijn te merken dat je daar niet minder enthousiast bent dan je hier was.
Wens je veel goeds en sterkte en de nabijheid van de Here toe.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood