ArendBonefaas.reismee.nl

Kennismaking met Keniaanse leefwijze

Jambo Jambo (hallo),

Hierbij opnieuw een update van mijn ervaringen/ belevenissen in Kenia.

Ik zeg het nu wel, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik moet beginnen met vertellen...!

Bedankt voor al jullie reacties. Het doet me echt goed om te weten dat jullie allen aan me denken en met me meeleven!! Ik vind het erg fijn om jullie reacties te lezen.

Afgelopen week bestond uit een kennismaking met m'n nieuwe gastgezin en Blessed Camp. Vorige week ben ik vanuit Mombasa naar het gastgezin van Phoebe en Leonnard verhuisd. Wow.. wat een geweldige mensen! Zoveel liefde als ze me geven, het is gewoon niet in woorden uit te drukken. Ze staan op elk moment voor me klaar en leren me hoe en waar het echte Keniaanse leven uit bestaat. Voor een Nederlandse als ik; geen luxe, maar echt back to the basic!

Ik zal proberen uit te leggen hoe mijn leefomstandigheden zijn.

Ik woon in een soort gebouw dat bestaat uit een soort voorhuis en een achterhuis. In het ‘voorhuis' bevinden zich 4 kamers. Een woonkamer van Phoebe en Leonnard en er tegen over een (slaap)kamer voor mij. Daarnaast 2 kamers welke gebruikt worden door de andere families die in hetzelfde wooncomplex wonen. In het ‘achterhuis' een binnenplaats waar zich opnieuw 4 kamers bevinden. Dit zijn de slaapvertrekken voor al de gezinnen. Tevens bevinden zich in de slaapkamers branders, ik heb bij Phoebe en Leonnard 1 ontdekt, waarop de maaltijden worden bereid. Helemaal achterin het gebouw grenzend aan de binnenplaats bevinden zich een douche (met weinig water) en toilet voor gezamenlijk gebruik. In de binnenplaats hangen waslijnen, en staan diverse teiltjes, waar de was met de hand word gedaan en word opgehangen. Het water is geregeld op en de elektriciteit valt geregeld uit.

Afgelopen week heb ik in een enorme dubio gestaan. Want het comfort is zeer beperkt. Nu mag ik absoluut niet klagen met een eigen kamer, als ik kijk naar de woonomstandigheden van vele Kenianen , maar als ik kijk naar de andere onderkomens van vrijwilligers, dan waan ik me voor mijn gevoel bij hen in een soort van hotel (al is het ook maar gewoon een (simpel) appartement waar ze bij een ander gastgezin inwonen).

Bij temperaturen van nabij de 40 graden hebben zij de beschikking over een koelkast en ventilator. Deze luxe heb ik niet. Ik kreeg de keus voorgelegd om evt. naar een ander gastgezin te gaan, voor meer comfort en hygiëne. Maar dat betekend dat ik de Kenia Experience onder deze lokale mensen, ontzettend zal gaan missen.

Ik ben er nog niet geheel over uit. Mede ook omdat vandaag, na eerder te hebben aangegeven dat het comfort niet voldeed zoals afgesproken, Peter (lokale coördinator) me een ventilator bracht. In ieder geval al enige verkoeling. Daarnaast vertelde hij mij dat er gekeken zal worden naar een koelkastje, zodat boter en andere etenswaren koel bewaard kunnen worden i.p.v. in de warmte tussen alle lopende en kruipende beestjes.

Wat ik wel kan zeggen is dat het me hier super goed bevalt. Ik heb zelfs al een vriendinnetje! Bethie het buurmeisje van Phoebe en Leonnard. In het begin erg verlegen toen ze me zag.

Op de tweede dag toen ik buiten op de ‘veranda' ( lees: stenen muurtje) zat kwam ze in de deuropening staan en zei ze; doei doei (ws. geleerd van een vorige vrijwilliger). Op spelende wijs heb ik haar geleerd dat als ze me wilde begroeten ze; ‘hoi hoi', moest zeggen, en bij weggaan; ‘doei doei'.

Het ijs was gebroken! Diezelfde avond kwam ze bij me zitten en hebben we samen tekeningen gemaakt. Tot het moment dat haar moeder haar riep om naar bed te gaan. Toen moest ze ineens huilen. Later bij navraag bij haar moeder kreeg ik te horen; ‘Bethie vind je lief en wilde bij jouw blijven'. Doe ik iets verkeerd..? Of heb ik een hart voor kinderen (zoals Bethie)?

Afgelopen week was het ook schrikken voor mij, toen ik werd geconfronteerd met een forse ontsteking aan m'n linker voet. Wat begon met een klein wondje bij m'n grote teen, breide in een paar uur tijd heel snel uit naar al m'n tenen en gehele voorvoet. Met ontsmettingszalf en een eigenwijze observerende blik van mezelf (waarom zou ik er ook een dokter naar laten kijken, als ik zelf verpleegkundige ben) gaat het nu inmiddels weer beter en is de ontsteking zo goed als over.

Ik zei al; dat ik teveel had om te vertellen. Eigenlijk wil ik nu nog een stukje schrijven over Blessed Camp. Want ook daar heb ik veel gedaan, geleerd, gezien en beleeft. Zoals jullie begrijpen ook een verhaal dat niet kort kan worden samengevat. En Phoebe zegt iedere dag ook tegen mij dat ik moet relaxen. Dus Blessed Camp houden jullie nog te goed!!

Wat ik jullie nu niet wil onthouden is de ochtend die ik vanmorgen heb meegemaakt. Zoals ik in m'n vorige verhaal heb genoemd, zou ik vandaag tijdens de Sunday Classes, de kinderen een song aanleren. Dank jullie wel voor de inbreng! Uit jullie inbreng heb ik uiteindelijk gekozen voor: ‘Read your Bible, pray every day..', en ‘Soon and very soon..'! Wow, geweldig hoe snel de kinderen hier een song aanleren. En de gebaren die we (jong en oud) gezamenlijk erbij konden maken! Het was een geweldig moment met elkaar. Helaas had ik met het aanleren van een Swahili song toch iets meer moeite, maar ik heb dan gelukkig nog een paar maanden.

Nou hier laat ik het voor nu eerst weer bij!

Nogmaals thanks voor jullie meeleven! En ik zie uit naar jullie reacties!

Het ga jullie allen goed!

Gr. Arend

Reacties

Reacties

Diana

Hey Arend wat een super leuk verhaal. Ik ben blij dat het zo naar je zin hebt. Geniet van de komende tijd en ik volg je reisverhalen. Gr Diana

egbert en ina hoving

hoi Arend ik vind het een hele onderneming hoor als ik dit allemaal zo lees .Maar leuk dat je het naar de zin gaat. We blijven je verhalen volgen groetjes uit Appingedam

Janneke

Hey Arend!
wat leuk om het een en ander te lezen!
Kijk er ontzettend naar uit om te komen! Wist niet dat er nog meer gastgezinnen zijn. Weet jij bij welke ik terecht ga komen?
Leuk om ook wat foto's te zien!
Zijn er nog meer vrijwilligers waar je nu mee samenwerkt?
Kijk nu al uit naar je volgende verhaal en foto's!
Veel plezier!

Peter

Jambo Jambo broer,

De omstandigheden verbetern zich dus al vanzelf;) Had ook niet anders van jou verwacht. Mooi om te lezen dat het vandaag goed ging.Schitterend ook om te zien hoe die kinderen met je mee zingen en de gebaren maken!

Groetjes

mama en papa

wat heb je dat mooi gedaan met de kinderen.ja,ja je kan goed met kinderen om gaan.M00i dat het met je voet goed gaat .Je heb het goed naar je zin,ga zo door jongen ,veel succes .
groetjes en een dikke kus .

Margreet

ach ja waarom naar een dokter gaan als je het zelf ook kunt hahah!
dus ook al een vriendinnetje.. leuk zeg!
erg leuk om het allemaal te lezen en tja voor echte luxe hoef je daar niet heen maar goed een beetje verkoeling met 40 graden zou wel lekker zijn idd!
Suc6 daar en groetjes aan je vriendinnetje!

Grianne

Ha die Arend!!

Geweldig om te zien en te lezen wat je allemaal mee maakt!! En door de foto's is het ook nog iets beter voortestellen.
Je doet het toch maar wel even mooi allemaal!!! Top hoe de kinderen met je mee zingen en de gebaren maken!! Bijzonder om te zien hoe je het hart van Benthe hebt veroverend, nee je hebt niets fout gedaan je geeft haar warmte en liefde en dat voelt ze....
Arend top, heb d'r geen woorden voor....
Je doet het toch maar wel gewoon 'even' !!!!
Good luck, enne niet te koppig en eigenwijs he??? (das een echte bonefaas trek.... haha) wat betreft je voet, beterschap!!

Alie dubois

We hebben weer genoten van je verslag en van de foto's, mooi om te lezen en te zien.
Fijn dat je het daar erg naar je zin hebt en we blijven je uiteraard volgen.

Fenje

Joehoe! Weer een berichtje van Arend!
Erg leuk om te lezen hoe het daaro met je gaat.
Hopen dat je voet snel weer beter is...

Groetjes!

Dennis

Hoi broer leuk dat het zo goed gaat in kenia.
je hebt wel hart voor kinderen, je hebt mij ook fietsen geleerd. groetjes

Mark

Hallo broer

Mooi dat het zo goed gaat daar.
Ik lees dat het daar 40 graden is
Dat is wel heet zeg !!

Groetejs

Esmeralde

Hoi Arend

diep respect voor wat je daar doet en hoe je daar leeft. De leefomstandigheden zijn zo te lezen niet echt makkelijk maar wel een hele bijzondere ervaring.

Groetjes

Machteld

Hoi Arend,

Super die ervaringen en verhalen van je! Die temperatuur zal wel even wennen zijn, zeg. Maar de indrukken en ervaringen zullen wel weer veel goed maken. Je zult wel moe zijn de eerste tijd! Ik hoop voor je, dat de douche het af en toe een beetje doet!!! Water is wel een luxe! Voor ons is het zo vanzelfsprekend. Wat zal je, als je eenmaal weer terug bent, dat soort dingen weer meer waarderen. Het wordt een cultuurshock! Maar voorlopig nog even niet. Geniet nog maar volop van de mooie dingen, die je daar voor de kinderen en volwassenen, kunt doen. Het zal veel voldoening geven!!!
Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag, ben erg benieuwd naar Blessed Camp!

Groetjes!

Marco

Beste kindervriend Arend, smakelijk verhaal! Je moet dus nog wel een beetje wennen merk ik wel. Tja, het is wel wat anders dan een vier sterren hotel merk ik wel. Geen airco, geen koelkast, combi-sanitair... Tja, maar goed dat je geen bier drinkt ;-) Je ziet wel hoe gewend wij zijn geraakt aan onze luxe! Ach, over een paar weken weet je niet meer beter... (hoop ik). Slaap je 's nachts onder een klamboe (zo te zien geen vensters) ter bescherming tegen ongedierte? Veel succes met alles en tot je volgende bijdrage!

Bea van Dijk

Dag Arend, Wat een pakkende beschrijving van je leven in Blessed Camp. Boeiend ook om zo met de lokale bevolking te leven. Maar om gezondheid en werklust op peil houden lijkt me dan best lastig bij 40 graden. Hoeveel drink je wel niet? Ik ben nu aan het aftellen voor Blessed Camp... nog 18 dagen en dan hoop ik daar te zijn. Kan ik wat voor je meenemen?

Moniek

Wow Arend, geweldig om je ervaringen te lezen! veel succes met je werkzaamheden voor Blessed Camp en geniet van alles wat je mee mag maken.

Groeten, Moniek

Bram en Marja den Uyl

Hallo Arend,
Wat fantastisch om te zien hoe je met de kids omgaat daar!Ik doe zelf kinderwerk bij de Ethiopische kerk, ( ook allemaal van die lieve donkere koppies...)maar ik word er helemaal warm van van binnen.....'k Zou eigenlijk wel even willen langskomen.......
Veel bewondering!
Geniet ervan en de zegen van onze Vader toegebeden!
Liefs ons

Mark Engberts

Dag Arend,

Leuke verhalen allemaal! ;) Hopen dat je daar nog een mooie tijd hebt. Nogmaals succes met alles wat je daar voor de mensen kan betekenen.

Groeten Mark

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood